
Banken hebben grote moeite de traditionele sleur te doorbreken. De verouderde bedrijfsvoering is erin geslepen. De jongere garde bankiers zouden de banken van een ondergang moeten redden, maar dat blijkt in de praktijk anders te zijn. ‘Een gezond risicobewustzijn is essentieel om binnen de bank een integer en robuuster financieel systeem te kunnen opbouwen.’
De nieuwe generatie bankiers moet de toekomst van de banken veiligstellen. Lex Dekkema, partner bij KPMG Financial Services, vreest dat Rabobank en consorten anders uitsterven. ‘Jonge bankiers moeten de status quo van de banken ter discussies stellen. Op deze manier wordt voorkomen dat banken de ‘next dinosaurs’ worden. Verder is het ontwikkelen van een gezond risicobewustzijn essentieel om binnen de bank een integer en robuuster financieel systeem te kunnen opbouwen zonder de bank te laten verlammen door alle regelgeving.’
Zie ook: Bankensector wil misstanden aanpakken
Uit onderzoek van KPMG blijkt dat jonge bankiers nog veel ruimte zien voor het verbeteren en verder ontwikkelen van deze competenties. Ruim een derde investeert te weinig tijd in het luisteren naar de behoeftes van de klant. Minder dan 40 procent vindt bovendien dat de bank waar zij werkzaam zijn innovatief is en haar huidige positie voldoende kritisch onder de loep neemt. Eén op de vier jonge bankiers vindt dat de bank op regelmatige basis de geëffende paden verlaat om tot de oplossing van een probleem te komen.
Terughoudend, bureaucratisch en afdelingssilo’s
Dekkema ziet dat de traditionele sleur bij de banken nauwelijks doorbroken wordt. ‘Hierdoor worden de competenties die nodig zijn voor toekomstige leiders onvoldoende gestimuleerd en ontwikkeld. We zien dat jonge bankiers terughoudend worden om innovatieve ideeën te bedenken als ze weten dat deze de bureaucratie binnen de bank moeten doorlopen en langs allerlei stuurgroepen en afdelingssilo’s moeten. En als het gaat om het verbeteren van de klantgerichtheid blijken de banken vooral tijd te besteden aan het brainstormen over de mogelijke behoeften van de klant in plaats van deze vraag gewoon aan hem voor te leggen.’