
Bijna één op de vijf organisaties laat hun missie en visie niet aansluiten op de behoeftes van de belangrijkste stakeholders. Dat blijkt uit onderzoek van BDO.
Het is een opvallende uitkomst, want het bestaansrecht van een organisatie ligt immers in de buitenwereld. Van belang is dan ook om voor de belangrijkste stakeholders de maatschappelijke relevantie van de eigen organisatie helder te hebben.
Alhoewel ongeveer 80 procent van de respondenten aangeeft dat de missie en de visie van de organisatie aansluiten bij de behoeftes van de belangrijkste stakeholders, geeft slechts de helft van de respondenten aan de behoeftes van de stakeholders daadwerkelijk naar de activiteiten van de organisatie te vertalen. Eveneens 50 procent van de respondenten geeft aan dat de behoeftes van de belangrijkste stakeholders periodiek worden geëvalueerd, dat kan leiden tot het bijstellen van de strategie en het beleid. Dit betekent dat veel organisaties niet optimaal gericht zijn op het vervullen van de behoeftes van de belangrijkste stakeholders.
Missie
Een missie is met name bedoeld als uiting naar buiten om te laten zien waar een organisatie voor staat. Het is een motivatie voor interne en externe stakeholders om zich hieraan te conformeren. De beschrijving van een missie wordt ook wel mission statement genoemd. De volgende elementen komen meestal terug in deze beschrijving:
- Wat is het werkterrein?
- Wat is het bestaansrecht?
- Welke betekenis heeft de organisatie voor de stakeholders?
- Wat zijn de normen, waarden en overtuigingen?
De missie hoort vertaald te worden naar de strategie en de daaruit voortvloeiende strategische meerjarenplannen met bijbehorende doelstellingen. In de praktijk blijkt regelmatig dat na verloop van tijd de strategische- en jaarplannen geen directe link meer hebben naar de missie. Daarmee bestaat het risico dat de activiteiten af gaan staan van de oorspronkelijke missie en dat stakeholders zich niet langer meer verbonden voelen met de organisatie.