
Accurate voorspellingen zijn essentiële voorwaarden voor bedrijven om bijvoorbeeld hun voorraadniveau hoog genoeg te houden. De manier waarop ze de kloof tussen hun verwachtingen en de realiteit in hun volgende voorspelling verwerken, kan worden uitgelegd aan de hand van het type voorspeller dat ze zijn.
Smoothers en chasers. Ze klinken als nieuwe hypedrugs die over zijn komen waaien uit de Verenigde Staten, maar ze zijn de voorspellers van uw omzet. Uit analyse van Promovendus Clint Pennings van Rotterdam School of Management blijkt dat voorspellers geen homogene groep zijn zoals huidige modellen vaak suggereren. Ook kan hun gedrag niet volledig verklaard worden door te kijken naar de afdeling waar ze werken. Elke voorspeller blijkt diep van binnen een ‘chaser’ (jager) of een ‘smoother’ (gladstrijker) te zijn, zo ontdekte Pennings.
Zie ook: ‘Financiële sector weet zich geen raad met MiFID II’
Ongeveer 75 procent van de voorspellers zijn ‘chasers’. Ze hebben de sterke neiging hun eigen voorspellingen uit het verleden te onderschatten, ze denken eerder kortetermijntrends te zien en reageren daar vervolgens agressief op. Hun vooringenomenheid brengt het risico met zich mee dat ze langetermijntrends in de vraag niet herkennen, wat tot een overreactie op plotselinge marktveranderingen kan leiden.
De zogenoemde ‘smoothers’ neigen er juist naar hun eigen voorspellingen te overschatten en reageren minder geschrokken op plotselinge veranderingen in de markt. Dit type voorspellers loopt het risico te laat of onvoldoende te reageren als markten echt volatiel zijn.
oeverloos vertrouwen in eigen stijl
Pennings ontdekte dat elke voorspeller vasthoudt aan zijn eigen stijl, ongeacht de rol, het type collega of de doelstelling die hij of zij kreeg toegewezen. Dit lijkt te suggereren dat deze vooringenomenheid niet het resultaat is van aangeleerd gedrag, maar van een intuïtie waar voorspellers volhardend aan vasthouden.