• Nieuwsbrief
  • Finance Academy
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
    • Business for Finance
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » Riskmanager moet zich niet blindstaren op de techniek: ‘A fool with a tool is still a fool’

Riskmanager moet zich niet blindstaren op de techniek: ‘A fool with a tool is still a fool’

20 december 2016

Of u het nu wilt of niet, om disruptie kunnen we niet heen. Het is een tijd vol verandering. ‘In vrijwel alle sectoren staan spelers op die met nieuwe technieken en concepten de bestaande business pijn doen’, signaleert Bart van Loon, Partner KPMG Internal Audit, Risk & Compliance. ‘U kent de usual suspects wel, variërend van Netflix tot Uber en AirBnB tot Tesla.’

En dat heeft heel veel te maken met risk management, stelt Van Loon, ook al zullen velen niet direct de link leggen tussen ontwrichtende technologie en de wereld van risk management. ‘Misschien is het dan tijd dat ze daar maar eens mee beginnen. Want risk managers verdienen een upgrade in de perceptie.’ Die perceptie is namelijk veelal dat risicomanagers worden gezien als mensen die uitstekend alle negatieve scenario’s tot achter de komma kunnen doorrekenen en vooral de waarschuwende vinger opsteken bij al te risicovolle projecten of plannen.’

Zie ook: Risico’s managen is je werk goed doen

Van Loon: ‘Met zo’n beperkte visie op het vak komt de waarde van een risk manager niet tot zijn of haar recht. Gelukkig ontworstelen steeds meer risk managers zich ook aan deze beperkte visie en laten ze hun CEO’s zien hoe hun werk bijdraagt aan het bereiken van strategische doelen. Oftewel: hoe risk management bijdraagt aan het succes van een onderneming.’

Voelsprieten voor maatschappelijke trends

Eenvoudig is dat niet. Want als risk manager moet je dan niet alleen maar een scherp oog hebben voor risico’s maar ook goede voelsprieten voor maatschappelijke trends die de eigen business kunnen raken. De signals of change aanvoelen en deze zo concreet mogelijk vertalen naar kansen en risico’s. Van Loon geeft een voorbeeld. ‘Steeds meer hotels bieden mogelijkheden om bij het inchecken niet langer langs een incheckbalie te hoeven – en daar misschien in de rij te staan op precies het moment waarop je daar even geen zin meer in hebt. Technologie – bijvoorbeeld de smartphone als kamersleutel –  biedt tal van mogelijkheden. Een van de partijen die daarop inspeelt is new kid on the block CitizenM, dat ‘luxury for the wise, not for the wealthy’ belooft met onder meer een digitale self check in. De branche schamperde erover toen CitizenM dat introduceerde, maar het concept is juist erg klantvriendelijk omdat er geen wachtrijen meer zijn aan de balie. De vraag die elke risk manager van een hotelketen zich zou moeten stellen is of zo’n ontwikkeling beklijft en wat het betekent voor de kansen en risico’s van de eigen business.’

Niet blindstaren op techniek

Zulke voorbeelden spelen in alle sectoren. De tools en technieken die risk managers ter beschikking staan om dergelijke trends te monitoren zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. Een goed risk management framework en een dashboard met inzicht in relevante ontwikkelingen helpt zeker om ook de meer strategische waarde van risk management tot zijn recht te laten komen. ‘Maar uiteindelijk moeten we ons juist op dit vlak niet blindstaren op de techniek. Immers: A fool with a tool is still a fool’, aldus de KPMG-partner.

‘Het begint toch echt met hoe we risk managers zien. Zijn dat mensen die vooral zorgen dat we geen goal tegen krijgen? De verdedigers die geen middel onbenut laten om tegendoelpunten te voorkomen dus? Of zijn het de mensen die zorgen dat we beheerst kunnen scoren? De verdedigers die af en toe over de flanken mee opbouwen dus. Als het goed is het laatste.’

 

Categorie: Nieuws Tags: disruptie, KPMG, risicomanager, riskDossier: Risicomanagement

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Het beste van 2020

Best gelezen

  • “Laat financials de hitte van digitalisering ervaren”
  • Financieel directeur Hugo Mans bij NS: “Veranderen is vooral volhouden”
  • “RPA biedt een uitgelezen kans voor financials”
  • Partijen willen belastingontwijking keihard aanpakken
  • CFO Marike Bonhof: “Niet-benutte kans is risico voor de toekomst”

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 11 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – Utrecht

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Business for Finance
Start 1 juni 2021 – (locatie is spoedig bekend)

Nationale Controllersdag
7 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers