
Of u het nu wilt of niet, om disruptie kunnen we niet heen. Het is een tijd vol verandering. ‘In vrijwel alle sectoren staan spelers op die met nieuwe technieken en concepten de bestaande business pijn doen’, signaleert Bart van Loon, Partner KPMG Internal Audit, Risk & Compliance. ‘U kent de usual suspects wel, variërend van Netflix tot Uber en AirBnB tot Tesla.’
En dat heeft heel veel te maken met risk management, stelt Van Loon, ook al zullen velen niet direct de link leggen tussen ontwrichtende technologie en de wereld van risk management. ‘Misschien is het dan tijd dat ze daar maar eens mee beginnen. Want risk managers verdienen een upgrade in de perceptie.’ Die perceptie is namelijk veelal dat risicomanagers worden gezien als mensen die uitstekend alle negatieve scenario’s tot achter de komma kunnen doorrekenen en vooral de waarschuwende vinger opsteken bij al te risicovolle projecten of plannen.’
Zie ook: Risico’s managen is je werk goed doen
Van Loon: ‘Met zo’n beperkte visie op het vak komt de waarde van een risk manager niet tot zijn of haar recht. Gelukkig ontworstelen steeds meer risk managers zich ook aan deze beperkte visie en laten ze hun CEO’s zien hoe hun werk bijdraagt aan het bereiken van strategische doelen. Oftewel: hoe risk management bijdraagt aan het succes van een onderneming.’
Voelsprieten voor maatschappelijke trends
Eenvoudig is dat niet. Want als risk manager moet je dan niet alleen maar een scherp oog hebben voor risico’s maar ook goede voelsprieten voor maatschappelijke trends die de eigen business kunnen raken. De signals of change aanvoelen en deze zo concreet mogelijk vertalen naar kansen en risico’s. Van Loon geeft een voorbeeld. ‘Steeds meer hotels bieden mogelijkheden om bij het inchecken niet langer langs een incheckbalie te hoeven – en daar misschien in de rij te staan op precies het moment waarop je daar even geen zin meer in hebt. Technologie – bijvoorbeeld de smartphone als kamersleutel – biedt tal van mogelijkheden. Een van de partijen die daarop inspeelt is new kid on the block CitizenM, dat ‘luxury for the wise, not for the wealthy’ belooft met onder meer een digitale self check in. De branche schamperde erover toen CitizenM dat introduceerde, maar het concept is juist erg klantvriendelijk omdat er geen wachtrijen meer zijn aan de balie. De vraag die elke risk manager van een hotelketen zich zou moeten stellen is of zo’n ontwikkeling beklijft en wat het betekent voor de kansen en risico’s van de eigen business.’
Niet blindstaren op techniek
Zulke voorbeelden spelen in alle sectoren. De tools en technieken die risk managers ter beschikking staan om dergelijke trends te monitoren zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. Een goed risk management framework en een dashboard met inzicht in relevante ontwikkelingen helpt zeker om ook de meer strategische waarde van risk management tot zijn recht te laten komen. ‘Maar uiteindelijk moeten we ons juist op dit vlak niet blindstaren op de techniek. Immers: A fool with a tool is still a fool’, aldus de KPMG-partner.
‘Het begint toch echt met hoe we risk managers zien. Zijn dat mensen die vooral zorgen dat we geen goal tegen krijgen? De verdedigers die geen middel onbenut laten om tegendoelpunten te voorkomen dus? Of zijn het de mensen die zorgen dat we beheerst kunnen scoren? De verdedigers die af en toe over de flanken mee opbouwen dus. Als het goed is het laatste.’