
Innovaties en daarmee gepaard de levenscyclus van bedrijven voltrekken zich volgens SingularityU-oprichter Diederick Croese vrijwel altijd langs een S-curve. Organisaties blijven bestaan als ze hun tijd goed aanvoelen, tijdig bepalen wat de volgende S-curve zal zijn en daarin vloeiend meekunnen.
‘Zo niet, dan passen ze niet meer in het tijdsbeeld,’ zegt Croese in Deloitte’s ‘Visie en Leiderschap’. ‘Om wel te passen, in de volgende “S” te komen, gaan ze door een proces van schoksgewijze veranderingen. Die manifesteren zich bijvoorbeeld in de ontslaggolven die we nu zien bij onder meer banken, autofabrikanten, mediabedrijven en retail.’
Zie ook: ‘Big data, AI en blockchain kunnen Nederlandse bedrijven miljarden besparen’
Croese zegt dat starheid kan leiden tot ingrijpende consequenties. ‘Deze creative destruction is een transitie die op zich goed is en kan leiden tot een betere wereld. De transitie is pijnlijk als bedrijven of het systeem niet wendbaar genoeg zijn voor een geglobaliseerde, gedigitaliseerde markt. Dan levert creative destruction lokaal veel druk op het sociale systeem op.’
Darwinisme in het bedrijfsleven
Deloitte-CEO Peter Bommel nomt het een kwestie van overleven. ‘Het principe survival of the fittest geldt nu meer dan ooit. Ik wil geen branches tegen mij in het harnas jagen, maar kijk bijvoorbeeld hoe nieuwe businessmodellen in verschillende bedrijfstakken tussenschakels verdringen. De middleman verdwijnt, of het nu in de financiële dienstverlening is, de reiswereld of fysieke winkels.’