
Vion is een van de nieuwste deelnemers aan het Betaalme.nu-initiatief. Naast uitzendorganisatie Olympia belooft tevens de vleeswerker het mkb tijdig te betalen. ‘Het is voor ons dus niet alleen een kwestie van maatschappelijk verantwoord ondernemen.’
Joost Sliepenbeek, CFO van Vion, laat weten dat het bedrijf groot voorstander van Betaalme.nu is. ‘De betaaltermijnen die grote afnemers hanteren, hebben invloed op de financiële gezondheid van de gehele keten. Vion focust zich sterk op ketensamenwerking, tijdig betalen is voor ons dus niet alleen een kwestie van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook uit zakelijk oogpunt verstandig. Daarom betaalt Vion haar belangrijkste leveranciers – ondernemers in de agro- en landbouwsector – zeer ruim binnen 30 dagen.’
Zie ook: Betaalme.nu: Bedrijven als Philips volgen voorbeeld Heineken
Een halfjaar na de start heeft Betaalme.nu inmiddels 34 deelnemers. Naast de eerder genoemde bedrijven als Olympia gaat het onder andere om KPN, NS en TomTom. Betaalme.nu is erop gericht om geld voor het mkb vrij te maken dat opgesloten zit in openstaande facturen. Grote bedrijven en organisaties die deelnemen, geven elk in een eigen manifest aan wat zij doen om dit doel te bereiken en beloven dat ze geregeld over de naleving daarvan rapporteren. Het lijkt een succes, nu voor een half miljard euro aan facturen een betaaltermijn van uiterlijk 30 dagen gehanteerd wordt.
Volgens de rapportage werd in die periode 79 procent daarvan daadwerkelijk binnen 30 dagen betaald. Joost van den Hondel, een van de initiatiefnemers van Betaalme.nu, houdt de resultaten nauwlettend in de gaten. ‘Dat percentage toont het nut van de rapportage. We willen dat percentage samen met de deelnemende bedrijven naar 100% brengen. Dat is een van de manieren waarop we liquiditeit voor het mkb vrijmaken. De eerste rapportage vormt vooral een vertrekpunt voor Betaalme.nu. “Pas als we over meer periodes rapportages hebben, kunnen we ze vergelijken en zicht krijgen op de voortgang die we boeken.’
‘Niet vrijblijvend deelnemen’
Van den Hondel hecht veel waarde aan de rapportage van de deelnemende bedrijven. ‘Zo kunnen we bijhouden in hoeverre het de deelnemende bedrijven lukt om hun toezeggingen na te komen. Dat geeft zicht op de concrete resultaten van Betaalme.nu, en het onderstreept dat bedrijven hun bijdrage serieus nemen en niet vrijblijvend deelnemen.’