
Heineken, TKH Group en Kendrion zijn de drie beste beursgenoteerde ondernemingen van Nederland. De beste Investor Relations professionals zitten bij Boskalis, Corbion en Wessanen. Het resultaat van de Dutch IR Awards 2017, die donderdag zijn uitgereikt.
Voor het tiende jaar op rij werden door de Nederlandse Vereniging voor Investor Relations de Dutch IR Awards uitgereikt aan in Nederland genoteerde ondernemingen en professionals die uitblinken in Investor Relations.
Bij de AEX-bedrijven is Heineken tot winnaar uitgeroepen. TKH Group is door de jury als beste onder de AMX-bedrijven benoemd en Kendrion als beste onder de lokaal beursgenoteerde bedrijven. Daarnaast zijn prijzen uitgedeeld voor de uitblinkers in Investor Relations. Deze zijn gegaan naar Martijn Schuttevaer (Boskalis), Jeroen van Harten (Corbion) en Ronald Merckx (Wessanen). De winnaars van het voorgaande jaar waren uitgesloten van deelname.
Hoog niveau
De nominaties voor de awards zijn gebaseerd op Europees onderzoek van WeConvene Extel en aanvullend onderzoek van Citigate First Financial. In het vervolgonderzoek is Nederlandse analisten en institutionele beleggers gevraagd welke in Nederland genoteerde ondernemingen en professionals uitblinken op het gebied van Investor Relations. Corné van Zeijl, één van de juryleden, gaf aan dat het niveau van Investor Relations bij in Nederland genoteerde ondernemingen heel hoog is. ‘Ondernemingen zetten een steeds bredere mix van communicatiemiddelen in en steken veel energie in de relaties met financiële stakeholders. Bij deze tiende editie hebben we niet alleen rekening gehouden met het absolute niveau waarop ondernemingen en professionals opereren, maar hebben we nadrukkelijk gekeken naar gerealiseerde verbeteringen.’
Bereidheid tot aanpassen
‘Veranderingen zijn de nieuwe constante en het is belangrijk dat ondernemingen zich blijven aanpassen en zichzelf opnieuw kunnen uitvinden. De mate van disclosure en detail, maar ook de openheid van de gesprekken, de toegankelijkheid en bereidheid van management om in contact te treden en de zichtbaarheid van management en anderen binnen de organisatie spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de winnaars. Doorslaggevend bij het bepalen van de winnaars van deze editie was de openheid van de dialoog en de bereidheid en het vermogen tot aanpassen aan de wensen en eisen van hun stakeholders.’