
Supermarktketen Jumbo wil de consument in de stad voor zich winnen. Daarnaast hopen Ton van Veen en consorten op een zuinige manier van de online foodretail te profiteren.
Met winkels op druk bezochte locaties in de grote steden lijkt Jumbo een prijzige gok te nemen, omdat het relatief duur is. Van Veen verwacht dat de supermarkt er ‘zeker’ geld aan kan verdienen. ‘Anders zouden we er niet aan beginnen.’ Het bedrijf rekent daarbij op een hoog aantal bezoekers. Daarnaast blijft het scherp op de kosten letten.
Zie ook: Ambitieus Jumbo neemt AC-restaurants over en bouwt ze om tot La Place
Jumbo wil de grootste online besteldienst worden en breidt het aantal ophaalpunten uit. Het is echter de vraag of de ambitie strookt met de realiteit. De supermarktketen snijdt namelijk in de kosten. Van Veen: ‘Online foodretail is nu eenmaal minder winstgevend’.
Concurrentie neemt toe
De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 428 miljoen euro tot 6,678 miljard euro, een toename van 7 procent ten opzichte van 2015. Supermarktketen Coop zag de omzet met 35 miljoen euro stijgen tot 1,1 miljard euro en de omzet van Plus steeg met bijna 4 procent naar 2,3 miljard euro. Een woordvoerster wilde niet bevestigen of Jumbo de hete adem van de concurrentie voelt. Ze sprak van ‘concurrentiegevoelige informatie’.