
Het Amerikaanse Eventbrite neemt het Nederlandse ticketingbedrijf Ticketscript over. Ticketscript wordt hiermee in één klap de op twee na grootste onlineverkoper van tickets voor evenementen van Europa. Het is onbekend welk bedrag is gemoeid met de overname.
De Amerikaanse partij wil zijn positie in Europa versterken. De regio was goed voor zo’n 15 procent van de ruim 150 miljoen tickets die het bedrijf vorig jaar wereldwijd aan de man bracht. Het is de bedoeling dat dit aandeel de komende jaren verdubbelt. Directeur Julia Hartz (Eventbrite): ‘De expertise van Ticketscript komt daarbij goed van pas. Wij kennen elkaar al een tijdje, ook omdat we allebei zo’n tien jaar geleden begonnen.’ Het is vooralsnog onbekend onder welke naam het Nederlandse bedrijf verdergaat.
Zie ook: ‘John de Mol heeft zich gemengd in een schijngevecht om Telegraaf Media Groep’
De apps van Eventbrite en Ticketscript bieden organisatoren van evenementen een platform om in eigen beheer kaartjes te verkopen. Dat loopt uiteen van kookworkshops met vijftien deelnemers tot meerdaagse muziekfestivals waar 100.000 mensen op afkomen.
Geen slachtoffers Ticketscript
Samen waren Eventbrite en Ticketscript afgelopen jaar goed voor 35 miljoen verkochte tickets voor bijna een miljoen evenementen. Die vertegenwoordigden een totale waarde van ruim 500 miljoen euro. De twee partijen hebben geen financiële details vrijgegeven. De overname leidt volgens Hartz niet tot banenverlies. ‘Deze overname draait om versnelling van de groei, niet om efficiëntie.’ Momenteel zijn ongeveer 100 mensen werkzaam bij het Nederlandse bedrijf.