
De retail is keihard voor de CFO. Minimaal 45 retailbedrijven wereldwijd hebben hun financieel directeur vervangen in 2016.
Vorig jaar kreeg 17,4 procent van de Amerikaanse retailers een nieuwe CFO, terwijl het gemiddelde in de branche rond de vijftien procent lag. Dat blijkt uit onderzoek van Korn/Ferry International. In 2015 lag het percentage nog hoger: 20,8 procent van de CFO’s in de retail moesten plaatsmaken. De hoge omloopsnelheid is een symptoom van een snel veranderende retailindustrie. Veranderend consumentengedrag vereist nieuwe strategieën om überhaupt bij te blijven.
Zie ook: CFO Jumbo zet geld in op fysiek én online winkelen: ‘Anders zouden we er niet aan beginnen’
Bij de zoektocht naar een nieuwe CFO lijken retailers met name op zoek te zijn naar nieuwe impulsen. De nieuwe financieel directeur van Tiffany & Co is bijvoorbeeld afkomstig van een spoorwegmaatschappij. In Nederland heeft Kwantum in de persoon van Ernst de Kuiper bijvoorbeeld een financieel topman met sterke roots in de ICT.
Afslanken van bedrijfsstructuren
In de Verenigde Staten zijn onder meer Neiman Marcus, Kohl’s, Coach en Nordstrom op zoek naar een nieuwe CFO. Voorheen ging het vooral om groei, in termen van nieuwe vestigingen, het verhogen van de aandelenprijs en het klaarstomen voor overnames. Inmiddels draait het vaker om het sluiten van winkels, uitvoeren van herstelplannen en afslanken van bedrijfsstructuren.