• Executive Finance nieuwsbrief
  • Finance Academy
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Business for Finance
    • Masterclass Fusies & Overnames
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Leergang Financieel Leiderschap
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » ‘Big data moet big zijn om zijn nut te bewijzen’

‘Big data moet big zijn om zijn nut te bewijzen’

28 februari 2017

data-analyse

De shift van big data 1.0 naar 2.0 komt eraan. Dat verwacht Steve Weston, Chief Information Officer bij Hays. Het jaar 2017 ziet hij als een mijlpaal voor data. ‘Bedrijven die de juiste stappen zetten, gaan de meeste vruchten plukken. Dit jaar, maar ook daarna.’

Maar wat moet een bedrijf doen om optimaal te profiteren van big data?
‘Dit jaar moeten we allereerst onze verwachtingen – en begrip – van big data herdefiniëren. Bedrijven die in het verleden big data hebben ingezet, bleken vaak kortzichtig, op zoek naar een direct voordeel of verloren zich in datapunten voor elke aparte business case. De grootste kans van data ligt echter in geduld. Op lange termijn levert data inzicht in verborgen patronen, waar bedrijven hun prestaties mee kunnen verbeteren. En dat kan alleen met uitgebreide data, big data, die verzameld is over een lange tijdsspanne.’

Zie ook: ‘Big data is leuk, maar totaal oninteressant als je niet weet wat je ermee moet doen’

Hoe werkt Hays met big data?
‘Ook bij Hays staan we pas op het topje van de ijsberg, we blijven geduldig onze data verzamelen. Big data moet big zijn om zijn nut te bewijzen. Dat vraagt om een realistische, afgemeten en langetermijnvisie vanuit bedrijven. Niet een paar maanden vooruitkijken, maar jaren. Veel bedrijven hebben simpelweg geprobeerd om de wereld te veranderen met weinig gegevens. Ik zal een praktijkvoorbeeld geven. Bij Hays werken we sinds 2008 met OneTouch, onze single master database. Elk aspect van ons bedrijf wordt getrackt en geregistreerd met dit systeem. Van onze eigen dag-tot-dag betrokkenheid met klanten tot sollicitaties van kandidaten en gespreksuitkomsten. OneTouch begon als wereldwijde database met kandidaten, na zeven jaar data naderen we de fase waarin we deze data breder kunnen interpreteren. Om patronen te ontdekken en om inzicht te krijgen in complexe vraagstukken over onze organisatie en markt. Als wij op een bepaalde manier werken met een klant, welke uitkomst is dan aannemelijk? Hoe reageren kandidaten per sector op contractonderhandelingen? Hoe presteren onze kandidaten in sollicitatiegesprekken? Deze inzichten helpen ons om onze service aan klanten en kandidaten te verbeteren.’

Hoe zorg je voor de juiste mensen aan de stuurknuppels?
‘Hoe een bedrijf baat heeft van big data hangt af van de mensen die ze werven. Dit heeft een ‘war for talent’ aangewakkerd en de waarde van datawetenschappers zal alleen nog maar toenemen op de arbeidsmarkt. Het is verleidelijk om ervan uit te gaan dat het binnenhalen van deze technisch vaardige werknemers het bedrijf zal revolutioneren. Vaak vanuit een eigen silo of afdeling. Natuurlijk is het belangrijk dat ze beschikken over het vermogen om data te analyseren en de zwaar gespecialiseerde rol kunnen dragen. Maar de grootste vooruitgang zit in communicatie en insights doorvertalen naar de rest van de business is zelfs nog belangrijker. Het bedrijf moet in de breedte bewust zijn van data en het potentieel en de grenzen van technologie begrijpen.’

Voor welke afdelingen geldt dat?
‘Alle traditionele afdelingen – administratie, marketing, sales – hebben data nodig. Cross-specialisme werknemers op deze afdelingen fungeren als brug tussen een schat aan informatie en hun eigen afdeling. Zo werken bij Hays mensen voor Marketing of Finance, met een achtergrond in harde data. Doordat deze medewerkers dagelijks met elkaar en hun team werken, helpen zij hun collega’s om data te analyseren, te interpreteren en te implementeren. Cross-specialisme klinkt nu nog als een nieuw etiket, maar wordt steeds meer gemeengoed naar mate big data dat ook wordt.’

Dat vraagt een aardige investering van bedrijven.
‘In de praktijk zie ik dat bedrijven inderdaad nog bang zijn dat big data om een flinke investering vraagt. Zeker als het gaat om deze cross-business interpretatie van data. Dat bezwaar kan terecht zijn, als de data van het bedrijf alleen toegankelijk is via complexe coderingen en procesmatige functies zoals SQL queries. De gemiddelde medewerker zal dan intensieve training nodig hebben om op zijn minst dagelijks data te gebruiken of extraheren. Daarentegen, als je investeert in een modern analytics platform, is coderen of programmeren door het personeel overbodig. Dergelijke platforms werken met een gebruiksvriendelijke drag-and-drop, een intuïtieve zoekfunctie en eenvoudige functies om complexe data te visualiseren. Zo wordt data voor iedereen in de business toegankelijk en hanteerbaar.’

Welke rol speelt artificial intelligence hierin?
‘In het datadebat voorzie ik dit jaar nog meer beweging door ontwikkelingen in artificial Intelligence (AI) en machine learning. Ook deze systemen werken met big data en zijn dus van grote waarde voor de bedrijven die hier jaren geleden zijn ingestapt. Met AI hebben zij de mogelijkheid om een simpele einddoelstelling te hanteren, terwijl de computer een complexe oplossing formuleert en bijleert. Of het nu gaat om snelle analyses van bergen aan informatie, overeenkomstige berekeningen of zelfs voorspellingen schalen. Een concreet voorbeeld: bij Hays werken we met een database van 10 miljoen kandidaten. Onze data gebruiken wij om patronen in werkervaring en kwalificaties te signaleren. Op die manier creëren we een bondige lijst met kandidaten die hoog scoren op het profiel dat onze klant voor ogen heeft. Simpel gezegd, AI maakt de impact van big data nog groter.

Hoe zit het met de menselijke factor dan?
‘Zoals met alle business technologieën werkt AI het beste in een combinatie met de menselijke factor. AI is niet in staat om soft skills te beoordelen, de match met de bedrijfscultuur te leggen of te onderhandelen met een kandidaat. Naar mijn idee elementaire ingrediënten van een werkvloer. Maar big data en AI nemen werk uit handen en helpen activiteiten op te schalen als nooit tevoren. Bedrijven doen er slim aan om hierop in te haken met tools en tech-bekwaam personeel die deze tools weet te gebruiken om het bedrijf significant te laten groeien.’

Tot slot, hoe snel zullen de ontwikkelingen gaan?
‘Veel bedrijven zullen big data nog steeds beschouwen als het meest recente voorbeeld van business jargon, maar ik verwacht dat 2017 een cruciaal jaar is om de twijfelaars het zwijgen op te leggen. Bedrijven zullen serieus overwegen hoe ze nauwkeurig de voor hen beschikbare informatie kunnen vastleggen. En die organisaties die jaren geleden het proces hebben ingezet, zullen zich tot nieuwe ontwikkelingen in artifical intelligence richten om de rijkdom van big data 2.0 te benutten. Als bedrijven 2017 niet gebruiken om de essentiële techneuten in te huren en bestaande teams te trainen met de juiste tools, zullen hun concurrenten een steeds grotere voorsprong nemen. Disruptie houdt nooit op en ik twijfel er niet over dat we dit jaar frisse, innovatieve manieren zullen zien om data verder te ontdekken.’

Categorie: ICT, Nieuws Tags: big data, IT VisionDossier: ICT, Risicomanagement

« Vorige
Volgende »

Trackbacks

  1. ‘De tijd van grote stappen maken met quick wins is voorbij’ – Danny Mekić schreef:
    5 mei 2017 om 09:54

    […] Zie ook: ‘Big data moet big zijn om zijn nut te bewijzen’ […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak kans op uw gratis exemplaar: The CFO in Pole Position

Speciaal voor onze nieuwsbriefabonnees worden 3 exemplaren weggegeven van het populaire managementboek: The CFO in Pole Position.

Tot en met 30 april 2021 kunt u via de Executive Finance nieuwsbrief aangeven of u geïnteresseerd bent in dit boek. Onze redactie zal uit de ingestuurde reacties 3 winnaars bepalen. Bent u geïnteresseerd in een gratis exemplaar maar nog geen nieuwsbriefabonnee? Schrijf u dan direct in.

Net als in de Formule-1, is het nemen van beslissingen cruciaal voor zakelijk succes en kan het verschil uitmaken tussen de geruite winnaarsvlag of de zandbak. Beslissingen worden in toenemende mate gemaakt op basis van data maar welke afdeling binnen een organisatie is het meest geschikt voor de transformatie naar een Decision Oriented Organisation?

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Best gelezen

  • “Financial moet zijn repertoire verbreden”
  • Column Ronald Bruins: How to respond to life in a crisis?
  • Coronacrisis bron voor fraude en bestuurdersaansprakelijkheid van CFO
  • Alex Dowdalls: “Data, kunstmatige intelligentie en digitaal zakendoen zijn de bepalende factoren”
  • Mike Hoogveld: “Finance moet verandering omarmen”

Topjobs

  • Entity Finance Manager
    Entity Finance Manager
    Japan Tobacco International
  • Controller (FT)
    Controller (FT)
    Hocras

Agenda

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 10 mei 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Business for Finance
Start 1 juni 2021 – Utrecht

Masterclass Fusies & Overnames
28 & 29 juni 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 8 september 2021 – Nyenrode, Breukelen

Nationale Controllersdag
7 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Leergang Financieel Leiderschap
Start 16 november 2021 – Nyenrode, Breukelen

Vacatures

  • »
    Administrateur
  • »
    Entity Finance Manager
  • »
    Controller (FT)
  • »
    Financieel directeur
Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice
  • Power BI cursus
  • Finance Academy

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers