
Kennis van cybercrime is een competentie van financial van de toekomst. De hele dag naar de cijfertjes turen is niet meer voldoende. Een combinatie van cijferkennis en verandervermogen is volgens CFO Leon Kruimer (SkylineDx) noodzakelijk om te overleven als financieel directeur. ‘Alleen op die manier is hij of zij in staat verantwoording af te leggen over zijn of haar werk.
CFO Leon Kruimer (SkylineDx) ziet de rol van de financieel directeur onder druk staan. ‘De CFO en zijn financiële staf hebben niet meer genoeg aan het beheersen van hun oorspronkelijke vakgebied. Zij staan voor de opgave om het financiële systeem de toekomst in te trekken en de razendsnelle IT-ontwikkelingen te integreren in hun dienstverlening,’ zegt Kruimer op de website van Hays.
Zie ook: De 7 cybercrime-trends waar CFO’s bang voor moeten zijn
Corporate organisaties kunnen volgens Kruimer onmogelijk meer op intuïtie worden geleid. ‘Je mag als bestuurder je intuïtie pas gebruiken als je de benodigde inzichten hebt, zoals transparante cijfers. De financial van de toekomst koppelt cijferkennis aan een groot verandervermogen en de vaardigheid om nauw samen te werken met specialisten uit andere vakgebieden. Alleen dan is hij of zij in staat om transparante producten en diensten te leveren en verantwoording af te leggen over zijn of haar werk. Dat is de enige manier om draagvlak te houden vanuit de samenleving. Cruciaal voor de financiële sector die in de afgelopen jaren zoveel vertrouwen verloor.’
Gecybercriminaliseerd
De laatste jaren is de dreiging en met name vindingrijkheid van cybercriminelen drastisch toegenomen. Wereldwijd heeft 36 procent van de organisaties de afgelopen twee jaar te maken gehad met economische criminaliteit, een directe aanslag op het businessmodel. ‘De werkelijke waarde van bedrijven en organisaties bestaat in grote mate uit hun specifieke kennis. Deze kennis is tegenwoordig gedigitaliseerd. Wanneer deze data via een hack worden gestolen, ben je direct je concurrentiekracht kwijt. Een zorgelijke ontwikkeling.’
Cybercrime-expert Leonie Kemper (ABN AMRO) ziet het grootste gevaar in de snelheid waarmee het cybergeboefte zich evolueert. ‘Criminelen passen hun modus operandi onwijs snel aan. Op het moment dat wij iets nieuws neerzetten, vinden criminelen nieuwe manieren om klanten te misleiden. Dat hoeft niet eens altijd digitaal te zijn. Als wij kijken naar de fraudevormen die voor zakelijke klanten heel gevaarlijk zijn, gaat het vooral om social engineering. Dit gaat puur over psychologische druk en het echt misleiden van mensen op een psychologisch niveau. Als ze zien dat er meer geld valt te verdienen door mensen te misleiden op een andere manier, dan zullen ze daar niet voor wijken.’