
KPMG, PwC, Deloitte en EY zijn dit jaar alle vier gedaalde in de lijst met de 500 bedrijven met de hoogste merkwaarde. Met name KPMG presteert beduidend minder.
Dat concludeert de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) uit de publicatie van de jaarlijkse Global 500 van merkwaarderings- en strategiebureau Brand Finance. PwC is het hoogst genoteerde accountantskantoor op nummer 66 met een merkwaarde van 18,5 miljard dollar. Dat is 100 miljoen dollar minder dan in 2016. Destijds was de organisatie nog goed voor een 57e plaats. Deloitte vergrootte de merkwaarde naar 16,8 (16,2) miljard dollar, maar zakte desondanks op de lijst van 69 naar 77. EY is de derde accountantsorganisatie daalde zeven plaatsen naar plek 98. KPMG is 124e, vorige jaar nog goed voor een notering op plek 107.
Zie ook: Voormalig Nutreco-CFO moet ‘verleden afronden’ als commissaris bij KPMG
De zogenoemde Big Four presteren beter in de Brand Strength index (BSI), met een notering bij de eerste 60. Positieve uitschieter is PwC op plaats 8. De BSI geeft aan hoe bedrijven scoren op bekendheid, reputatie, loyaliteit, marketinginvesteringen en duurzaamheid. Lego is volgens Brand het sterkste merk op dat gebied.
Apple valt van troon
Apple stond de afgelopen vijf jaar bovenaan de lijst, maar werd volgens Brand ruim 25 procent minder waard. De nieuwe lijstaanvoerder met een waarde van 109,5 miljard dollar (+24 procent vergeleken met vorig jaar). Ondanks de daling levert het bedrijf met het fameuze appeltje nog altijd 107,1 miljard dollar op.