
Populisten vormen een gevaar voor de Nederlandse economie. Volgens Unilever-directeur Jan Zijderveld vloeit het populisme voort uit een gebrek aan perspectief onder de bevolking.
Multinationals zoals Philips, Unilever en Ahold maken zich zorgen over het oprukkende negativisme vormen. Dat laat Jan Zijderveld, directeur Europa bij Unilever, weten in gesprek met het FD. ‘Het ontbreekt momenteel aan een groeiperspectief en dat voedt het negativisme.’
Zie ook: ‘Opkomst populisme gaat ontwikkeling infrastructuur ingrijpend veranderen’
Volgens Zijderveld hangt het negativisme samen met de sterke opkomst van het populisme. ‘Het negativisme komt doordat mensen geen verder perspectief meer zien. Populisme is een symptoom van gebrek aan vooruitgang. Als dat doorslaat, worden de muren om landen alleen maar hoger en de mensen banger. Dat is een gevaar voor de wereld.’
Nieuw verdienmodel
De Unilever-man wil de economie versterken met nieuw elan. ‘Om het populisme tegen te gaan, hebben we een nieuw verdienmodel nodig, een stip op de horizon waar we de komende decennia naartoe kunnen werken. We willen een brede beweging creëren van mensen en bedrijven die weer trots zijn op Nederland en geloven in ons vermogen om problemen op te lossen.’