
Predictive analytics wordt een onmisbaar aspect van het businessmodel door algoritmische besluitvorming toekomstbestendig te maken en voor een betere onderbouwing van strategische (personeels)planning en investeringsplannen te zorgen. Casper de Nooijer en Andre Mikkers (PwC) zien het als een van de grootste innovaties in het bedrijfsleven.
In situaties waarin de toekomstige gedragingen en de vraagontwikkeling van grote groepen mensen of marktpartijen moeten worden voorspeld. Daarom is predictive analytics volgens PwC-specialisten Casper de Nooijer en Andre Mikkers een gewilde aanvulling van het marketinginstrumentarium. ‘Denk aan het aanscherpen en voorspellen van product-klantprofielen en het vergroten van de bijdrage door cross-selling, en wordt het al op grote schaal ingezet bij het aanscherpen van de capaciteits- en financiële planning en van het risicomanagement. Ook op HR-gebied zal dit instrument voor een verdiepingsslag gaan zorgen.’
Zie ook: ‘Data-analytics action based-model waarmee u wat kunt’
De financiële en telecomsector raakt steeds meer vertrouwd met predictive analytics, waar met grote klantvolumes wordt gewerkt en zaken als creditscoring en verwacht gebruik een onmisbaar onderdeel van het businessmodel zijn. De Nooijer en Mikkers: ‘De komende jaren zal predictive analytics ook op grote schaal worden toegepast in de gezondheidssector in de Retail, in de reis- en hotelbranche, in de hi-tech industrie, in de logistieke sector en bij de overheid.’
Direct businessvoordeel
Het PwC-tweetal adviseert om eerst te focussen op een specifiek toepassingsgebied, en pas als dat bevredigende resultaten oplevert vervolgstappen te zetten. ‘Begin dus met een onderdeel dat voor iedereen zichtbaar direct businessvoordeel oplevert. Zoals een aanscherping van het creditmanagement door deze te koppelen aan een prognose van verwacht betaalgedrag. Als daardoor het aantal dubieuze klanten terugloopt en de betalingstermijnen onder het branchegemiddelde uitkomen, is het tijd om deze analysetool ook toe te passen op andere onderdelen van uw risicomanagement. Het succes van uw eerste implementatie is de voedingsbodem voor de volgende.’