
Snap, de eigenaar van Snapchat, wil drie miljard dollar ophalen tegen een waardering van 25 miljard dollar. Snap is geen Facebook, maar ook geen Twitter.
Het moederbedrijf van Snapchat hoopt 3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op te halen. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) vraagt zich af of de beursgang van Snap, die Wall Street in zijn greep houdt, een succes of een flop zal zijn. ‘Toen Facebook naar de beurs kwam had het 526 miljoen dagelijkse gebruikers. Twitter zat op hetzelfde moment in zijn bestaan op ruim 100 miljoen. LinkedIn heeft ten tijde van de beursgang dit cijfer niet gemeld, maar was met 90 miljoen geregistreerde gebruikers zeker een maatje kleiner. Zo bekeken lijkt Snapchat met 161 miljoen gebruikers middelgroot en lijkt een vergelijking met Twitter terecht.’
Zie ook: ‘Menselijke factor blijft groot risico voor beveiliging van vertrouwelijke informatie’
Als Snap daadwerkelijk de beoogde 2,8 miljard euro binnenhaalt, betekent het dat de totale waarde van het bedrijf op 20 tot 25 miljard dollar wordt geschat. Dat maakt het de grootste tech-beursgang sinds Alibaba in 2014. De VEB plaats haar vraagtekens bij het eventuele succes van de IPO. ‘Facebook was bij de beursgang al een winstmachine met 1 miljard dollar nettowinst. LinkedIn boekte de negen maanden voor de beursgang een nettowinst van 10 miljoen euro. Het nettoverlies bij Twitter was de twaalf maanden voor de beursgang zo’n 90 miljoen dollar. Snap is van een totaal andere orde. Het bedrijf leed in 2015 netto ruim 300 miljoen dollar verlies. Vorig jaar liep dat op tot ruim een half miljard dollar.’
Snap-bril
Het verdienmodel van Snapchat draait erom gebruikers te verleiden snaps naar elkaar te sturen. Behalve software wordt daarbij ook ingezet op hardware. Snap heeft vorig jaar een bril gelanceerd waarmee gebruikers foto’s kunnen maken die ze via Snapchat kunnen versturen. VEB: ‘Hardware-ontwikkeling is weer een heel andere tak van sport dan software. Dat brengt navenante extra risico’s met zich mee.’
Beleggers met zwakke zenuwen
Een gegarandeerde hit ziet de vereniging allerminst. ‘Snap is een sociale media-aandeel dat naar de beurs komt op een moment dat het sociale media landschap al sterk ontwikkeld is. Dat is een heel ander gesternte dan ten tijde van de beursgangen van LinkedIn, Facebook en Twitter. 25 miljard dollar voor een bedrijf dat een half miljard dollar verlies draait, is heel veel. Dit is geen beursgang voor beleggers met zwakke zenuwen.’
Nieuw dieptepunt
De VEB noemt Snapchat ‘een nieuw dieptepunt als het gaat om de rechten van de aandeelhouder’. ‘Bij bedrijven als Google en Facebook is dit punt ook voor verbetering vatbaar, maar wie de aandelen Snapchat koopt hoeft niet op dividend te rekenen en krijgt ook geen stemrecht. De zeggenschap blijft bij de oprichters, die een ander soort aandelen bezitten. Dat zou hier niet kunnen: aandelen zonder stemrecht zijn in Nederland verboden.’