
Organisaties brengen hun strategie niet of gedeeltelijk ten uitvoer. Het mist ze simpelweg aan ‘executiekracht’. In zijn boek ‘Strategie = Executie’ beschrijft Jacques Pijl zijn strategie=executie-model, met 4 versnellers en 16 how-to bouwstenen voor een succesvolle strategie-executie.
Volgens wetenschappelijke studies gaat liefst 60 tot 90 procent fout bij de uitvoering van strategieën. Van ogenschijnlijk overzichtelijke veranderprojecten en -programma’s tot mislukte reorganisaties en van misgelopen fusies tot veel meer kosten in plaats van synergievoordelen. Een strategie succesvol uitvoeren is voor veel bedrijven geen sinecure.
Samen met zijn onderzoeksteam heeft Jacques Pijl – directeur van adviesbureau Turner – 300 boeken en artikelen en 75 casestudies geanalyseerd. Daarnaast zijn ruim 60 topbestuurders geïnterviewd. Het heeft geresulteerd in een helder boek ‘Strategie = Executie’, met een schat aan goed gefundeerde inzichten en adviezen. ‘Bestuurders blijven vaak veel te lang hangen in het formuleren van de strategie’, signaleert de auteur bijvoorbeeld. ‘Dat terwijl een van de succesfactoren is om 20 procent van de tijd te besteden aan de strategie en 80 procent aan de executie. Bedrijven verspillen soms enorm veel tijd aan strategische analyses en het ontwerpen van nieuwe werkwijzen en structuren.’
Wat verwacht u van de CFO?
‘Zij worden steeds belangrijker, maar met ‘great power’ komt ‘great responsibilities’ om zichzelf breder te ontwikkelen. Een belangrijke rol in strategie-executie is prioriteit en waardefocus aanbrengen in het portfolio-denken. Portfolio’s worden vaak overbevolkt door persoonlijke motieven van bestuurders die willen scoren met bepaalde projecten. De CFO moet dat prioriteren en objectief naar de waarden van keuzes kijken. Maar hij moet ook veel meer de projectleiders ondersteunen. Bijvoorbeeld door te stellen: dit project heeft die impact op onze KPI’s, dit wordt jouw rol in het realiseren van de baten en op deze wijze gaan we alles meten. Ondersteuning bieden van allerlei trekkers in het kader van batenmanagement.’
Businesscases zijn belangrijk?
‘Bij de bouwsteen doorbraak-denken maak ik duidelijk dat een initiatief zonder businesscase geen goed initiatief is. Dan zegt iedereen: het is innovatie, we weten de businesscase nog niet. Dat kan wel zo zijn, maar dan moet je op z’n minst een hypothese hebben van waar de waarde zit. De rol van de CFO is dan om betekenisvol te objectiveren. Projecten en businesscases worden veelal onvoldoende in de context geplaatst. Een goede businesscase is in een krimpende markt is bijvoorbeeld wat anders dan in een groeiende markt.’
En batenmanagement is ook een belangrijk aandachtspunt.
‘Zeker. Als batenmanagement al gebeurt, dan is het vaak veel te complex. Een CFO heeft een belangrijke rol in het professionaliseren en vereenvoudigen van batenmanagementsystematiek. En hoe doe je dat bij de verschillende typen veranderingen: verbeteren, vernieuwen, innoveren.’
Bij het innoveren hebben bedrijven een januskop nodig, zegt u.
‘Binnen de organisatie moet je zorgen voor een gezonde schizofrenie, dus zowel het bestaande businessmodel zo goed mogelijk runnen, verbeteren en vernieuwen, als tegelijkertijd werken aan het fundamenteel innoveren van nieuwe businessmodellen. Dat tegelijk-tweekanten-opkijken lijkt een lastige spagaat, maar bij innovatie heb je echt een tweede, hogere snelheid nodig. Daarom moet je het disruptief innoveren onderbrengen in een eigen team, onder een eigen merk, en wellicht op een andere locatie, zodat je goed gas kunt geven. Alleen dan kun je grensverleggend innoveren.’
6 succesfactoren strategie-executie
- Onderscheid drie typen verandering (verbeteren, vernieuwen, innoveren) en doe ze alle drie.
- Laat u niet verleiden tot eenzijdigheid.
- Verstoor of wordt verstoord, digitale innovatie is geen keuze.
- Maak de ‘wie’ belangrijker dan het waarom, hoe en wat.
- Maak van strategie-executie uw nummer 1 taak.
- Kies bij het indelen van uw tijd voor 20% strategie en 80% executie.
Strategie = Executie is te bestellen op www.vakmedianetshop.nl.