
Efficiënt, effectief en klantvriendelijk zijn kernbegrippen voor menig bedrijfsproces. De optimalisatie ervan kan volgens docent Marijn Janssen verbeterd worden door Artificial Intelligence.
Artificial Inteligence (AI) is volgens Marijn Janssen, kerndocent van de module Business Processes and Technology aan Nyenrode, geschikt voor het bepalen van het verloop van bedrijfsprocessen. ‘Als een medewerker ziek is, kan een AI-systeem bepalen wat voor gevolgen dit heeft op bedrijfsprocessen. Het systeem kan het verloop van processen automatisch aanpassen indien nodig.’ Historische data kunnen gebruikt worden om te voorspellen op welke wijze een proces het meest efficiënt, effectief en klantvriendelijk uitgevoerd kan worden.
Zie ook: ‘Groei in supply chain finance om werkkapitaal te verbeteren’
‘AI-systemen nemen beslissingen op basis van data uit het verleden en kunnen daarom niet omgaan met onbekende veranderingen, zoals bijvoorbeeld een financiële crisis,’ laat Janssen weten aan Boardroom IT. ‘Het grootste gevaar is dat bedrijven de uitkomsten niet snappen, blind vertrouwen op het systeem en nauwelijks controles uitvoeren. Als jouw bedrijf tijdens een financiële crisis ineens aandelen koopt in plaats van verkoopt, kan dit je de kop kosten.’
Banen verdwijnen en verschijnen
AI sluipt volgens de docent in het bedrijfsproces. ‘Eerst verdwenen banen in de productie, daarna simpele administratieve banen en nu zijn het de ingewikkelde administratieve banen die eraan moeten geloven. Het is een heel geleidelijk proces, waarbij ook nieuwe functies ontstaan. Zo zijn er steeds meer banen voor mensen die precies weten hoe AI-systemen werken, welke data nodig is en hoe realistisch de uitkomst is.’