
Financiële resultaten zijn een weergave van het verleden. Leiderschapsexpert Toni Sfirtsis vindt een blik op de financiën niet voldoende om de continuïteit van de onderneming te waarborgen. ‘Ondernemingen die in staat zijn marktrelevantie, kerncompetenties en resources op elkaar af te stemmen en simultaan te managen, komen op lange termijn tot betere resultaten.’
De realisatie van degelijke resultaten is volgens Toni Sfirtsis, expert op het gebied van Strategic Innovation & Future Leadership, geen vanzelfsprekendheid. ‘Waar en hoe waarde gecreëerd wordt in de waardeketen migreert continu en lijkt onder druk van diverse megatrends niet altijd bestaande managementparadigma’s – de wijze waarop ondernemingen worden geleid en bestuurd – te volgen. Ondernemingen die in staat zijn marktrelevantie, kerncompetenties en resources op elkaar af te stemmen en simultaan te managen, komen op lange termijn tot betere resultaten.’
Zie ook: Het nieuwe leiderschap: verantwoordelijk en faciliterend
De businessrealiteit is continu in beweging, markten en klanten ontwikkelen zich steeds sneller dan organisaties. Sfirtsis: ‘Het gevoel van meelopen of achterlopen, in plaats van vooroplopen, is steeds meer een gegeven. Bedrijven missen vaak een samenhangend beeld van het functioneren van de organisatie en de waarde die gecreëerd wordt. Het adagium is command & control, waarbij kort cyclisch gestuurd wordt op P&L en financiële resultaten.’
Spreadsheetmanagement
Sfirtsis heeft een broertje dood aan spreadsheetmanagement. ‘Het huidige managementparadigma kenmerkt zich door een strak ritme van repeterende administratieve handelingen; P&L-budgetten en spreadsheets staan daarin centraal. Gezien de snelheid en intensiteit van de businessomgeving, volstaat ‘spreadsheet management’ niet meer. Onderzoek toont aan dat ondernemingen die op lange termijn succesvol zijn, in staat zijn de marktrelevantie van hun producten, hun kerncompetenties en bedrijfsmiddelen op een coherente wijze simultaan te managen.’
Het dominante businessmodel
De zogenoemde ‘value drivers’ zijn volgens de leiderschapsexpert de onderliggende waarde-curven die bepalend zijn voor de ontwikkeling van de financiële resultaten. ‘Het ondernemingsbeleid en de bedrijfsvoering beïnvloeden deze value drivers. Onderliggend zien we vaak dat kerncompetenties niet langer aansluiten op klantbehoeften, dat het dominante businessmodel niet langer inspeelt op verschuivingen in klantgedrag en dat ingezette middelen en het kapitaalbeslag niet langer in een juiste verhouding staan tot de mogelijke meerwaarde. Inzicht in de samenhang hiervan stelt een organisatie in staat haar waarde potentieel beter in te schatten en de realisatie ervan mee te nemen in keuzes.’