
De forse investeringen drukken de financiële positie van de NS. CFO Bert Groenewegen verwacht betere tijden, maar zet de klant voorop. ‘Als we de reizigers op de eerste plaats zetten, komt het goed met dit rendement.’
Financieel directeur Bert Groenewegen benadrukte dat NS er nu netto goed voorstaat, maar dat het financieel resultaat van NS er de komende jaren op vooruit moet gaan. ‘Door de investeringen zal ook onze schuldpositie weer gaan stijgen. Ik wil benadrukken dat de winst uit het hoofdrailnet dus ook moet gaan stijgen.’ Dat zei de CFO tijdens de presentatie van het NS-jaarverslag.
Zie ook: Sterke overheadprocessen door effectiviteit en efficiëntie: 8 vormen van verspilling
Groenewegen verwacht de komende jaren nog geen winststijging. ‘Omdat we flink investeren. Maar op de lange termijn geloven we dat als we de reizigers op de eerste plaats zetten, dat het goedkomt met dit rendement.’
In 2016 investeerde de NS 791 miljoen euro in nieuwe treinen. Door die investering en de nieuwe dienstregeling gingen er dagelijks 150 extra treinen rijden. Zo bleef de vervoerscapaciteit op het spoor gelijk, terwijl het aantal reizigers wel toenam.
Investeringen
De vervoerder investeert de komende jaren 3 miljard euro in nieuwe materieel en de revisie van oud materieel, waaronder de levering van 118 CAF-treinen. Maar de algemeen directeur van NS benadrukte ook het belang van light rail boven de traditionele ‘zware trein’ op bepaalde verbindingen, zoals tussen Amsterdam en Schiphol.