
Disruptieve technologieën en complexere bedrijfsmodellen van de groeiende ‘deeleconomie’ zorgen voor nieuwe bedrijfsmatige aansprakelijkheidsrisico’s. ‘Stel je eens een verkeersongeval voor waarbij een zelfrijdende auto -voor gedeeld gebruik- betrokken is.’
Dat blijkt uit onderzoek van Allianz. Volgens de verzekeraar zullen digitalisering en het groeiend gebruik van nieuwe technologieën waarschijnlijk leiden tot een verdere transitie van het risicolandschap van aansprakelijkheid.
Zie ook: ‘Start-ups geven ons inzicht in de toekomst waarin technologie de ruggengraat vormt’
Nieuwe technologieën als cyber, productaansprakelijkheid en recall risico’s zullen nieuwe dreigingen met zich meebrengen. Allianz verwacht dat automatisering ‘zeer waarschijnlijk’ zal leiden tot een groter productaansprakelijkheidsrisico voor fabrikanten van machines en componenten en voor softwareleveranciers. ‘Nieuwe wetten rondom databescherming doen aansprakelijkheidsrisico’s op het gebied van cyber toenemen. Dit resulteert mogelijk in zware boetes en straffen. In Europa bijvoorbeeld vanaf 2018, maar in feite geldt dit overal ter wereld.’
Deeleconomie als katalysator nieuwe problemen
Peter Oenning, Global Head of Liability Claims AGCS, ziet vragen ontstaan door de groeiende deeleconomie. ‘Stel je eens een verkeersongeval voor waarbij een zelfrijdende auto -voor gedeeld gebruik- betrokken is. Zo’n ongeval kan zowel de autofabrikant, de software leverancier, de wagenparkexploitant als andere derden partijen raken. Dit maakt het lastiger de aansprakelijkheid toe te wijzen en de schade af te wikkelen.’
Meer kennis van sensoren en algoritmen
Dergelijke situaties vragen volgens Oenning van de schadebehandelaar meer kennis van sensoren en algoritmes om de schadeoorzaak vast te kunnen stellen. ‘Waar het behandelen van aansprakelijkheidsschades complexer en technischer wordt, is het steeds belangrijker te investeren in specifieke kennis en expertise.’