
Het aandeel dieselauto’s is vorig jaar gedaald, van 52 naar 39 procent. Niet zo vreemd, gezien de nieuwe bijtellingsregels en de opkomst van private lease, waarbij benzine de markt domineert.
Dieselauto’s – vooral geliefd bij de zakelijke rijder – zijn sinds 2016 minder in trek. De verwachting is dat het aandeel dieselauto’s in Europa de komende tien jaar zakt van 50 nar 10 procent. De populariteitspiek onder zakelijke rijders in de afgelopen jaren werd vooral veroorzaakt door aantrekkelijke dieselmodellen in de 14%-bijtellingscategorie, zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308. Nu deze categorie wegvalt, is er voor leaserijders – die vaak een tankpas van de zaak hebben – minder reden om een dieselauto te kiezen, aldus LeasePlan.
Zie ook: Private lease geen vetpot voor de merkdealer
Hit in 2017: Opel Ampera-e, Volkswagen e-Golf, Hyundai IONIQ, Renault Zoe Q90
Erik Henstra, Managing Director van LeasePlan Nederland: ‘De verwachting is dat de zakelijke dieselrijder op den duur overstapt naar een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. Gezien het Nederlandse belastingregime en de steeds betere infrastructuur verwacht ik dat vooral de laatste categorie aan populariteit zal winnen. Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt met een grotere actieradius en dat is zeer welkom voor de verduurzaming van het Nederlands wagenpark.’ LeasePlan verwacht dat in 2017 vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai IONIQ Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het goed zullen doen onder leaserijders.
Doorbraak private lease
De populairste leasemodellen van LeasePlan Nederland in 2016 waren benzineauto’s: de Hyundai i10 was de meest geleasede auto, gevolgd door de Opel Corsa en de leaseklassieker Volkswagen Passat GTE. De i10 en de Corsa waren beide modellen uit het private lease-aanbod van de leasemaatschappij en particulieren kiezen veelal voor benzineauto’s, omdat zij kleinere afstanden afleggen dan zakelijke rijders. Volgens LeasePlan was 2016 hét jaar van de definitieve doorbraak van private lease. Het aantal private leasecontracten in Nederland nam een vlucht met 78 procent naar 64.000. Dat zijn 28.000 meer contracten dan eind 2015. De leasemaatschappij zet in 2017 in op een breder aanbod met meer modellen, voor specifiekere doelgroepen.
Henstra: ‘We breiden ons structurele aanbod steeds verder uit met meer gezinsauto’s en meer luxe modellen, onder andere via de ANWB. Op die manier bieden we voor ieder wat wils. Daarnaast gaan we door met tijdelijke acties in samenwerking met andere partijen, in navolging op succesvolle partnerships met onder meer Albert Heijn en Media Markt.’