
Risicomanagement krijgt steeds meer aandacht bij bedrijven, maar risicomanagementstrategie blijkt vooralsnog geen prioriteit. Organisaties die wel over een strategie beschikken, zijn voornamelijk gedreven door compliance.
Onderzoek van DNV GL en onderzoeksbureau GfK Eurisko onder ruim 1500 professionals toont aan dat de helft van de ondervraagde bedrijven geen duidelijke risicomanagementstrategie heeft. Daarnaast laat de enquête zien dat bedrijven die een strategie voor risicomanagement hebben, voornamelijk zijn gedreven door compliancebehoeften (71 procent), bedrijfsbeleid (64 procent) of wensen van klanten (63 procent).
Zie ook: ‘Moderne CFO’s moeten fungeren als zowel strategen en scorers’
Nederlandse bedrijven blijken weinig bekend met verschillende normen, richtlijnen en raamwerken voor risicomanagement. Slechts een op de drie bedrijven (36 procent) past (gedeeltelijk) ten minste één norm, richtlijn of raamwerk toe.
Integratie met bedrijfsstrategie
De aandacht voor risicomanagement groeit. Van de ondervraagde organisaties is 45 procent van plan om de komende drie jaar de investering in risicomanagement te verhogen.
De meeste respondenten (81 procent) denken dat een gestructureerde risicomanagementaanpak als basis voor hun managementsysteem toegevoegde waarde zal opleveren voor zowel de organisatie als haar stakeholders. CEO Luca Crisciotti (DNV GL): ‘Toonaangevende bedrijven zien risicomanagement niet alleen als een noodzaak om bedreigingen te beheersen of naleving van wet- en regelgeving te verzekeren. Voor deze organisaties biedt integratie van een goede risicomanagementaanpak met de bedrijfsstrategie ook de mogelijkheid om positief risico te ontdekken en gebruik te maken van zakelijke kansen.’