
Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven heeft nog geen voorbereidingen heeft getroffen voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Door deze afwachtende houding dreigen miljoenenboetes.
DDMA, brancheorganisatie voor data en marketing, noemt het cruciaal dat bedrijven maatregelen nemen met het oog op de nieuwe Europese wet voor privacy en databescherming, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Directeur Diana Janssen: ‘De tijd van praten en oriënteren is voorbij. Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt moet nu aan de slag. Voor grote, internationale bedrijven is de situatie extra urgent: zij zijn actief in meerdere landen, werken met verschillende bureaus samen en hebben een complexe data-omgeving.’
Zie ook: ‘De bewustwording van GDPR vereist eerst een paar grote ongelukken’
‘Het kost simpelweg veel tijd om ervoor te zorgen dat alles in lijn is met de nieuwe wetgeving,’ vervolgt Janssen. ‘Bovendien zijn de financiële consequenties voor hen groter én liggen zij onder het vergrootglas van de Autoriteit Persoonsgegevens. Nu voorbereiden is dus cruciaal.’
Algemene Verordening Gegevensbescherming
Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. De wet geeft burgers meer controle over hun persoonlijke gegevens en zorgt ervoor dat in elk Europees land dezelfde regels op het gebied van databescherming gelden. Op lange termijn betekent dit level-playing field dat het voor organisaties die in meerdere Europese landen actief zijn, makkelijker wordt om zich aan de wettelijke eisen te houden. Op korte termijn brengt de nieuwe wet ingrijpende veranderingen voor de bedrijfsvoering, de informatiehuishouding en de IT-systemen met zich mee.