
Nederlanders zijn nog niet overtuigd van de zelfrijdende auto. De onduidelijkheid over verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid blijken een heikel punt.
Uit onderzoek van KPMG onder Nederlanders blijkt dat slechts 20 procent gebruik zou maken van een zelfrijdende auto als deze betaalbaar en veiliger zou zijn dan een niet-zelfrijdende auto. Bijna 40 procent zou er onder geen enkele voorwaarde in willen rijden. Volgens Sander Klous, partner bij KPMG en hoogleraar Big Data Ecosystemen aan de Universiteit van Amsterdam, is er weinig geloof in de zelfrijdende auto. ‘Als zelfrijdende auto’s aantoonbaar minder verkeersslachtoffers zouden veroorzaken, gaat het roer echter drastisch om. Dan geeft de helft van de onderzochte Nederlanders aan te zullen kiezen voor een zelfrijdende auto.’
Zie ook: Jaaromzet autosector groeit ondanks gebrekkige verkoop
Het onverhoopt toch veroorzaken van een ongeval is voor veel mensen echter bepalend voor het verdere gebruik van een zelfrijdende auto, ook al ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de producent. Klous: ‘Niet meer dan 10 procent zou na het veroorzaken van een ongeval opnieuw in een zelfrijdende auto stappen. Bijna 40 procent geeft aan de zelfrijdende auto na het ongeval niet langer te zullen gebruiken.’
Vertrouwen op algoritme
Vertrouwen op de juiste algoritmen, de wijze waarop het voertuig geprogrammeerd is, is vooralsnog een dilemma. ‘Soms kan het de veiligheid van een situatie ten goede komen als een zelfsturende auto een gevaarlijke situatie voorkomt door bijvoorbeeld een ander voertuig in te halen en te passeren ook al is dat tegen de verkeersregels in. Ons verstand zegt dat dit een verstandige keuze is als op deze manier verkeersslachtoffers worden voorkomen. Een meerderheid het ook een kwalijke zaak wanneer het algoritme van de auto zo is ingericht dat het voertuig voortdurend tank bij een station dat door de fabrikant als voorkeur in de navigatie is ingegeven, aldus Klous.