
Oscar Visser, de nieuwe CFO van YoungCapital, krijgt bij zijn aanstelling een forse opdracht mee. De voormalige manager business control van ProRail moet een flinke omzetstijging van de recruiter faciliteren. ‘We zitten er voor de lange termijn in, maar ik heb geen enkele indicatie dat we het niet gaan redden.’
Bij YoungCapital krijgt Oscar Visser de taak zich met Finance ‘in de breedste zin van het woord’ bezig te houden. ‘Business Control, Financial Control, financiële administratie en eigenlijk alle andere financiële taken, financieringen begeleiding van de hele backoffice inclusief loonadministratie. Alle componenten die met in- en uitgaande cashflows te maken hebben, zijn mijn verantwoordelijkheid.’ De nieuwbakken financieel directeur lijkt niet onder de indruk van de stevige uitdaging die hem te wachten staat bij de recruiter. Niet alleen moet er een omzetstijging van 45 procent gerealiseerd worden, YoungCapital is ook een dynamische organisatie vanwege het diepgewortelde IT-fundament.
Zie ook: Sylvie Bleker-van Eyk: ‘Compliance is je gedragen. Niets anders’
Ziet u de overgang vanuit ProRail naar de moderne recruiter YoungCapital niet als onoverbrugbaar?
‘Helemaal niet. ProRail is ook erg dynamisch, maar natuurlijk wel van een andere aard. Je hebt daar veel meer de politiek-bestuurlijke inmenging vanuit Den Haag, andere overheden en stakeholders. In algemene zin is het allemaal mensenwerk. Dat is bij YoungCapital niet anders, dus in die zin is het geen enorme overgang. Het is natuurlijk qua businessdynamiek wel een enorme overgang, aangezien YoungCapital ‘fast moving-low margin’ is en ProRail veel meer op de lange termijn zit met een behoorlijk voorspelbare horizon van 10 jaar vooruit.’
Mensenwerk maakt onvoorspelbaar.
‘Niet als je met elkaar de juiste dingen doet en die dingen goed doet. Het gaat om de intrinsieke motivatie van mensen, dat is het allerbelangrijkste. Hoe bereik je samen met collega’s de beste resultaten? Bij ProRail deed ik dat samen met 4.000 professionals. Ik werkte met name met heel veel collega’s die infrastructurele wijzigingen voor elkaar moeten krijgen in een complexe omgeving. Hier heb je een andere opgave: hoe breng je als YoungCapital met elkaar vraag en aanbod zo snel en goed mogelijk bij elkaar, waarbij zowel klant als kandidaat superblij zijn?’
Volgens CEO Ineke Kooistra heb je voldoende vlieguren gedraaid op relevante cases. Zoals?
‘Van 2010 tot en met 2013 was ik financieel directeur Nederland bij Grontmij [het huidige Sweco]. In essentie een uren business met lage marges, dus ook ‘high volume-low margin’, net als bij YoungCapital. Ik werkte daar ook samen met externe accountants en financiers en hield me bezig met het beheersen van werkkapitaal en het ondersteunen van de organisatie door middel van slimme oplossingen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de jaarrekening van NL en was Grontmij beursgenoteerd. Wat me nu al heel goed bevalt, is dat bij YoungCapital de aandeelhouders tastbaar zijn. Sterker nog, ik zie ze hier iedere dag, terwijl dat bij een beursgenoteerde onderneming vaak een abstracte institutionele belegger is.’
IT vormt het hart van YoungCapital. Ben je je daarvan bewust?
‘Zonder IT geen YoungCapital, maar dat is in de huidige wereld sowieso een belangrijk item. YoungCapital is ook ooit gestart als een jobboard, we zijn van oorsprong een internetbedrijf. Dat is een unique selling point van ons. Data is echt key. We zijn een data-driven organisatie en dat is mij volkomen helder.’
YoungCapital eist een omzetstijging van 45 procent. Gaat u dat lukken?
‘De vraag is, gaat ons dat lukken? Ja, dat lukt. Het is geen eis, het is een van onze doelen. We zien hoe we schalen. We hebben het beeld van de eerste twee maanden, hoe de groei zich verder ontwikkelt. De afgelopen maanden hebben we alweer een aantal grote opdrachten gewonnen bij nieuwe klanten. Alle signalen die ik nu heb, geven aan dat we die groei gaan realiseren.’
Er volgt geen doemscenario mochten de doelstellingen niet behaald worden?
‘Dat is het prettige aan een organisatie met directeur grootaandeelhouders. Ze zitten er voor de lange termijn in. Het is geen dagkoerswedstrijd. Mocht het een keer niet lukken of als de groei wat minder is, is er nog geen man overboord. De doelstellingen leggen we elk jaar in goed overleg met hen vast en die zijn zeer uitdagend maar niet onrealistisch.’
‘Een goede CFO maakt zich branche specifieke kennis snel eigen.’ Dat zijn de woorden van Kooistra. Als we ervan uitgaan dat u een goede CFO bent, hoe gaat u hiervoor zorgen?
‘Het begon al met de ‘onboarding’. We groeien de op dit moment per maand met ongeveer 30 fte’s en die gaan allemaal collectief door een driedaagse ‘onboarding’ heen. Daar doe ik ook aan mee. Je leert de organisatie en de branche goed kennen, want er zijn natuurlijk meerdere mensen die niet direct kennis hebben. Het zijn namelijk over het algemeen jonge mensen die de recruitment ingaan. Na de ‘onboarding’ zijn ze ondergedompeld in het YoungCapital-DNA en in alle relevante wet- en regelgeving qua uitzenden.’
‘Daarnaast sluit ik aan bij brancheorganisaties als ABU. Ik heb in mijn netwerk ook mensen die vroeger in de uitzendbranche hebben gewerkt, dus daar kan ik eventueel ook advies inwinnen. Tegelijkertijd is het heel goed luisteren naar mijn collega’s die hier al werken, veel gesprekken voeren en veel vragen. En elke ochtend even de financiële katernen doornemen, dan zie je al heel veel. Want de markt is natuurlijk overal, dus het is kijken daar waar de flexibiliteit nodig is en politiek Den Haag goed volgen. Vooral de komende formatie is voor ons natuurlijk erg interessant.’
Maakt u zich zorgen wat de politiek bekokstooft?
‘Geen zorgen, maar de Wet werk en zekerheid is een belangrijke driver geweest voor de verdere flexibilisering op de arbeidsmarkt. Een onbedoeld effect, contrair aan het doel wat deze wet voor ogen had. Voor de uitzendbranche is dat een enorme plus geweest. Het is maar de vraag of het op de lange termijn goed is voor de Nederlandse arbeidsmarkt.’
De muziek van de YoungCapital-commercial is vandaag verkozen tot beste reclamemuziek van 2016. Gaat u hard op de muziek?
‘Op het moment dat ik benaderd werd, kwam het spotje net uit. Ik houd van die muziek, ik vind het fantastisch. De meningen erover zijn verdeeld, maar als muziekliefhebber vind ik het een heel dikke beat.’
Wilt u wekelijks geïnspireerd worden in finance en management? Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Executive Finance.