
Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie. Reputation Institute Nederland en Rotterdam School of Management, de initiatiefnemers van de award, verklaren het succes door het innovatieve vermogen van het Eindhovense bedrijf en troeft hiermee onder andere Heineken, ASML en FrieslandCampina af.
Prof. dr. Cees van Riel (hoogleraar Corporate Communication aan Rotterdam School of Management, Erasmus University en Co-Founder van het Reputation Institute) schrijft het succes van Philips toe aan inspelen op de toekomst. ‘Philips heeft haar productportfolio weten om te bouwen van consumentenelektronica naar noodzakelijke medische apparatuur die de kwaliteit van leven verbetert. Daarnaast heeft Philips substantieel geïnvesteerd in een campagne om dit bij het publiek duidelijk te maken.’ Volgens de onderzoekers heeft Philips het innovatieve vermogen om ‘zichzelf opnieuw uit te vinden’.
Zie ook: Bedrijfscultuur, reputatie en milieubeleid: meetbaar door algoritme
Heineken, vorig jaar nummer 4 op de reputatieranglijst, klimt dit jaar op naar de tweede positie. Het succes van Heineken is mede te danken aan hun communicatie rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) die zeer gewaardeerd wordt door het Nederlandse publiek. Naast runner-up Heineken heeft ook hightechbedrijf ASML een spreekwoordelijke podiumplaats.
De onderzoekers noemen retailers Ahold Delhaize en Jumbo bedrijven die ‘goed inspelen op veranderende behoeften van consumenten’. ABN AMRO, ING en Rabobank, drie grote Nederlandse banken, stijgen in de ranglijst. Postbedrijf PostNL is de grootste stijger op reputatiegebied, vanwege het vermogen om continue aan nieuwe markteisen te voldoen.
Reputatie: 4 aspecten
Een hoge reputatiescore hangt samen met vier zaken: (1) feitelijk aantoonbare prestaties, (2) authenticiteit en intensiteit van de communicatie die men over het bedrijf laat zien, (3) goed inspelen op veranderende consumentenbehoefte en (4) de aard van de industrie waar men in zit.