
Ruim 28 miljoen volgers. Bijna 35.000 tweets. 48 Vind-ik-leuks. Donald Trump laat moeilijk zijn sympathie blijken, maar in zeven jaar tijd heeft de Amerikaanse president zijn klauwen gezet in Twitter. In tekstuele uitspattingen van 140 tekens toont Trump de kracht van het sociale medium. De grootte van een tweet mag beperkt zijn, maar de consequenties is misschien onbegrensd.
Nieuwe en oude reputatierisico’s wurmen zich in de sociale sferen en monden uit in evoluerende risico’s. Uitgesproken en ontevreden geluiden zijn altijd een bedreiging voor de reputatie geweest. Nu kan onvrede wereldwijd en direct gericht geprojecteerd worden. Een doodsimpele tweet van een invloedrijk persoon kan het publiek beïnvloeden en hun perceptie van bedrijven te veranderen. Met een ruime 28 miljoen volgers mag een Trump gerust invloedrijk genoemd worden. Het geldt echter voor iedereen met een fors bereik op social media. Of dat nu Barack Obama, Geert Wilders of Dirk Kuyt is. De consequenties voor de reputatie kunnen immens zijn, met dank aan de zogenoemde influencers.
Zie ook: Bedrijfscultuur, reputatie en milieubeleid: meetbaar door algoritme
Kwetsbaar
Alex van den Doel, Managing Director van Aon Global Risk Consulting, geeft aan dat reputatieschade nog altijd het grootste bedrijfsrisico is. ‘Social media vergroten de impact van dergelijke incidenten aanzienlijk, waardoor bedrijven alleen maar kwetsbaarder worden voor dit risico.’
Gezondheid en reputatie merk
De kunst is om social media op een positieve manier te benutten en niet verloren te raken in een neerwaartse spiraal. Eric Berkowitz, vicepresident van Trace: ‘Of je nou een klein, middelgroot of groot bedrijf bent, de gezondheid en de reputatie van je merk wordt vaak gedefinieerd door de manier waarop u omgaat in publieke milieus.’ Van den Doel voegt toe: ‘De tijden zijn voorbij dat risicomanagement bij één functie was belegd. Risicomanagement moet ook op de agenda staan van de CFO, HR, het Hoofd Juridische Zaken en commerciële en operationele functies.’