
Brouwerij Bavaria heeft vorig jaar een recordomzet in de boeken gezet. De overname van onder meer het Belgische Palm stuwde de opbrengsten.
Bavaria realiseerde een omzet van 610,1 miljoen euro, bijna 15 procent meer dan een jaar eerder. De winst ging ook omhoog en kwam uit op 32,9 miljoen euro. Bavaria produceerde in 2016 ruim 7 miljoen hectoliter bier in zes brouwerijen en is in meer dan 130 landen aanwezig. Er werken ruim 1400 mensen voor het familiebedrijf.
Zie ook: Accell opent gesprekken met Pon
CFO Frank Swinkels: ‘De overname van Palm Belgian Craft Brewers was zonder twijfel het hoogtepunt van 2016. Het samengaan van twee familiebedrijven was een uniek moment in onze geschiedenis. We voegden met trots het rijke assortiment van speciaalbieren van Palm Belgian Craft Brewers toe aan ons portfolio.’
Overnames nog niet voorbij
Uiteindelijk wil Bavaria naar 1 miljard omzet in 2020. CEO Jan-Renier Swinkels: ‘Wij vinden dat heel reëel. En onderbouwd. We willen van 550 miljoen euro naar 1 miljard euro. Dat kun je voor een deel met overnames doen. Daar hebben we met Palm nu een stap in gezet, maar daar willen we ook nog stappen zetten. Dat is ongeveer een derde van de groei die we willen bewerkstelligen. Een andere derde komt uit autonome groei. Het derde deel moet komen van green field development.
Bavaria heeft bijvoorbeeld in Ethiopië een brouwerij opgebouwd. ‘Ook daar willen we verder aan werken. Het is dus een derde, een derde, een derde. Dat is een strategie, maar je weet nu al dat je nooit exact op die 1 miljard komt. Maar het is wel de richting. Dit is het eerste jaar van de strategie en voor dit jaar hebben we op de drie gebieden een vinkje kunnen zetten. We liggen op schema,’ aldus de directeur.