
Hunkemöller verzamelt actuele voorraadniveaus in andere winkels, gegevens over aankoophistorie en activiteiten op social media in een nieuw IT-initiatief. Een project met een prijs.
Ondergoedconcern Hunkemöller is onlangs een IT-project gestart met een looptijd van anderhalf jaar. Het bedrijf wil alle op het hoofdkantoor verzamelde klantinformatie naar de winkelvloer brengen. CFO Ron Hemmer heeft in gesprek met Retail Connect hoge verwachtingen. ‘Daar kan geen enkele andere retailer in Europa aan tippen.’
Zie ook: Datalekken: CFO, let op uw werknemers
Actuele voorraadniveaus in andere winkels, gegevens over aankoophistorie, persoonlijke aanbiedingen en activiteiten op social media zijn focuspunten van het project. ‘Het is ons duurste IT-project ooit, maar we zijn ervan overtuigd dat we dit moeten doen.’
Datamijn
Het loyaliteitsprogramma biedt Hunkemöller en rijkdom aan data. Aan zeventig procent van de transacties in de fysieke winkels kan de lingerieketen volgens Hemmer een naam koppelen. De financieel directeur geeft aan dat Hunkemöller zijn on- en offline verkoopkanalen volledig heeft geïntegreerd. ‘Beide kanalen zijn even winstgevend.’
Risicovol lingerie
Eerder benadrukte Remmer dat de modebranche geen exacte wetenschap, ondanks het gebruik van data. ‘Mode is niet risicoloos. We worden keihard afgestraft als het een keer niet goed is. Dat hoort bij mode. Daar zit ook de ambitie en een onderdeel van de lol. Vanuit risk management proberen we natuurlijk wel dat risico te minimaliseren. We kunnen de risico’s van mode beheersen.’