
Unilever doet merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje in de uitverkoop. Het levensmiddelenconcern stapt namelijk uit de productie van margarine en ander smeerbaar broodbeleg.
Het is een van de maatregelen die het was- en voedingsmiddelenconcern treft om winstgevender te worden. Daarmee moet ook het rendement voor aandeelhouders worden opgekrikt. De nieuwe strategie is een directe reactie op de druk die beleggers afgelopen periode op de directie van het bedrijf legden om meer rendement te realiseren. Het is een gevolg van het verworpen overnamebod van Kraft Heinz.
Zie ook: ‘CFO Unilever staat lijnrecht tegenover CEO’
Unilever wil nog dit jaar beginnen met het inkopen van 5 miljard euro aan eigen aandelen. Daarnaast moet de komende jaren het dividend met 12 procent omhoog. Het Brits-Nederlandse concern staat onder druk door een recent overnamebod van de Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz, dat werd afgewezen en vervolgens ingetrokken.
Samensmelting
Daarnaast brengt het concern de bedrijfsonderdelen foods en refreshment, bekend van merken als Knorr, Ben & Jerry’s en Magnum, samen. De margarinedivisie staat aan de wieg van het huidige Unilever, dat in 1930 ontstond uit de samensmelting van de Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers.