
Omron Europe sloeg onlangs een andere strategische koers in, waarin het techbedrijf meer luistert naar de klant. Zelfs in het rapportageproces moet de wens van de eindgebruiker het uitgangspunt zijn. Een nieuwe strategische klantkoers waarin finance een belangrijke rol speelt. ‘Je moet je markt kennen; de mensen lokaal in de landen hebben veel marktkennis, zij praten met de klanten.’
Bij het uitdenken van de rapportages staat de eindgebruiker centraal bij Omron Europe. Miriam Kampers, group reporting analyst van het technologieconcern, houdt er een Freudiaanse filosofie op na. ‘Net als wij als organisatie klantvriendelijk naar de klant willen zijn, wil ik ook als finance klantvriendelijk naar de interne organisatie zijn,’ zegt Kampers. ‘We wilden het rapportageproces zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken. Om dit te bereiken hebben we veel tijd gespendeerd aan iets kleins, maar heel belangrijks; de dropdowns.’
Zie ook: De vergeten klant is koning in een keizerrijk
De oplossing om de dropdowns voor elke gebruiker goed te maken bleek een dynamische view te zijn. ‘We hebben twee bomen gecreëerd, waarin je data ziet afhankelijk van je rechten. Iemand die meer ziet, krijgt minder details te zien.’ ‘Kijk je naar een regio, dan zie je 20 rapporten. Kijk je echter naar Europa, dan krijg je 200 rapporten. Dan moet je de elementen beperken, anders schrikt het mensen af. Bij Europa krijg je nu een kleinere boom, waarin je wel tot alle data kunt doorklikken,’ zegt Miriam. ‘Je geeft de gebruiker de mogelijkheid om op zoek te gaan naar die informatie die voor hem relevant is’.
Strategische klantkoers
Met het centrale rapportagesysteem – en het intensieve gebruik van de data binnen de hele organisatie – ondersteunt finance de nieuwe strategische klantkoers. ‘Je moet je markt kennen; de mensen lokaal in de landen hebben veel marktkennis, zij praten met de klanten,’ zegt Miriam. ‘Het op gang brengen van de informatiestromen van onderaf helpt om trends te kunnen onderscheiden Zo schakelen we de hele organisatie in om klantgericht te werken, waardoor we de eindklant beter bedienen.’