
De helft van leveranciers uit het mkb wordt geconfronteerd met langere betaaltermijnen. Joost van den Hondel (Betaalme.nu) roept ondernemers op om betaling af te dwingen. ‘Voor leveranciers uit het mkb is nu daarom een goed moment om zelf bij hun afnemers te beginnen over snellere betaling.’
Een derde van de leveranciers in het mkb krijgt later betaald dan de afgesproken termijn. Verder blijkt uit onderzoek van Betaalme.nu dat bijna de helft (44 procent) van de ondervraagde mkb-ondernemers geconfronteerd wordt met verlengde betaaltermijnen. Daarnaast kreeg 45 procent de vraag of een langere betalingstermijn mogelijk is.
Zie ook: Vion-CFO Sliepenbeek: ‘Tijdig betalen is uit zakelijk oogpunt verstandig’
Ondernemers ervaren grote onzekerheid door de late betalingen. Ruim 20 procent van de ondervraagde ondernemers vreest zelfs een faillissement door nalatig betaalgedrag. Wanneer de facturen van zzp’ers en mkb’ers te laat betaald worden, heeft dat vooral negatieve gevolgen voor hun liquiditeit en mogelijkheden voor groei.
Druk op betaaltermijnen
Joost van den Hondel van Betaalme.nu wil geen excuses meer horen. ‘De neiging van grote bedrijven om betaaltermijnen te verlengen om hun werkkapitaal te verbeteren, zie je doorgaans in tijden van economische teruggang. We zien nog steeds druk op de betaaltermijnen, terwijl de economie nu al enige tijd beter draait. Er zijn geen goede argumenten meer om lang te wachten met betalen. Voor leveranciers uit het mkb is nu daarom een goed moment om zelf bij hun afnemers te beginnen over snellere betaling.’
Van den Hondel legt deels de schuld bij de ondernemers zelf. De helft van de leveranciers pas een werkweek of langer na levering van hun goederen of diensten een factuur, waardoor hun betaling ook later binnenkomt. ’83 procent van hen neemt pas contact op met hun afnemers als de betalingstermijn reeds is verstreken.’
E-factureren
Een derde van de mkb-ondernemers heeft te maken met disputen. De afhandeling daarvan duurt in de meeste gevallen tussen de 10 en 30 dagen. Van den Hondel: ‘Dat is een extra reden waarom het voor leveranciers goed is om op de hoogte te zijn van de status van hun factuur.’ Elektronisch factureren zou hulp kunnen bieden. ‘Bij elektronisch factureren hoeven de gegevens niet meer handmatig te worden ingevuld. Daardoor verkleint de kans op fouten.’