
De sterke marktpositie van KPN en fusiebedrijf VodafoneZiggo is een doorn in het oog van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De waakhond gaat strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie.
Directeur Telecom Johan Keetelaar (ACM) liet in gesprek met het AD weten dat hij wil voorkomen dat kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile worden weggedrukt. KPN en VodafoneZiggo kunnen namelijk totaalpakketten aanbieden met kortingen en ‘gratis’ content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series zoals Game of Thrones.
Zie ook: Ruchtmakende fusie Ziggo en Vodafone is definitief
De ACM wil een bepaald keuzeaanbod voor de consument garanderen en niet alleen KPN en VodafoneZiggo. De eerder genoemde extra’s moeten dan wellicht uit het standaardpakket. Keetelaar: ‘Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden.’
Chapeau
De ACM-directeur prijst de innovatiedrang van de bedrijven, maar wil niet dat de klanten hiervan de dupe worden. ‘Het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen.’ De ACM werkt sinds eind vorig jaar aan een nieuwe analyse van de Nederlandse telecommarkt die begin 2018 klaar moet zijn.