
CEO’s met narcistische karaktertrekken nemen meer risico’s. Een financiële impuls versterkte het roekeloze gedrag van de directeuren.
Dat concludeert de Tilburgse organisatiewetenschapper Tine Buyl, in een artikel dat ze samen met onderzoekers uit Antwerpen en Washington schreef voor het Journal of Management.
In een steekproef onder 92 CEO’s van Amerikaanse commerciële banken in de periode 2006-2014 werd onderzocht hoe narcistisch de CEO’s waren en welke invloed die karaktertrek had op het risicovol handelen van hun bank. De gevolgen bleken ingrijpend.
Zie ook: ‘CFO Unilever staat lijnrecht tegenover CEO’
Banken met narcistische CEO’s, directeuren met een bijzonder hoge eigendunk, leden meer onder de financiële crisis dan banken met een nederige directeur. Banken met narcistischer CEO’s investeerden vóór de schok meer in risicovolle derivaten en ‘off-balance sheet items’. Het effect van CEO-narcisme werd nog sterker wanneer het samenging met een beloningsbeleid dat risicogedrag stimuleerde (via aandelenopties). Het effect werd minder wanneer in de raad van bestuur meer onafhankelijke experts zaten (en dus scherper toezicht werd gehouden).
Gevaarlijke cocktail
Risicovol narcistisch gedrag vormde volgens de onderzoekers ‘een gevaarlijke cocktail’. ‘Banken werden kwetsbaarder en door uitputting van het eigen vermogen duurde het langer voordat ze weer terug waren op het niveau van vóór de schok.’