
Shell heeft het meest waardevolle merk van alle Nederlandse bedrijven. Net als vorig jaar volgt KPMG het olieconcern op de tweede plaats. Nieuw in de top-3 is ING, dat Philips voorbij is gestreefd.
Met een merkwaarde van 32,7 miljard euro heeft Shell een groei van 12 procent genoteerd, in vergelijking met vorig jaar, blijkt uit de Brand Finance Netherlands 50 2017. Sinds het begin van het onderzoek in 2011 prijkt Shell ongenaakbaar bovenaan. Nummer 2 KPMG moet het namelijk doen met een ‘bescheiden’ merkwaarde van 9,8 miljard euro (-1 procent t.o.v. 2016). Dankzij een groei van 7 procent is ING de top-3 binnengekomen met een merkwaarde van 7,7 miljard euro, Philips bleef stabiel op 7,3 miljard. De top-10 bestaat verder uit Rabobank, Heineken, Unilever, Randstad, KPN en ABN AMRO.
Zie ook: Merkwaarde Big Four krijgt klappen
Ziggo stijgt hard door
Binnen de top-50 zien we een aantal behoorlijke verschuivingen. Zo is Ziggo gestegen van de 24e naar de 17e plek en Becel van 31 naar 24. ASR is nieuw in de top-50 met een notering op de 31e plaats, Delhaize maakt een entree op de 35e plaats. Waar er stijgers zijn, zijn er uiteraard ook dalers. TNT Express valt van 15 terug naar 28, KLM van 23 naar 30 en Boskalis van 32 naar 41.
TNT Express in de problemen
Als de veranderingen in de merkwaarde in procenten worden bekeken, dan heeft Ziggo met 77 procent de sterkste groei in merkwaarde. Becel en Reaal, met respectievelijk een groei van 69 en 58 procent doen het eveneens goed. In dat opzicht is TNT Express de grootste verliezer, de pakketbezorger heeft de merkwaarde in een jaar tijd met 44 procent zien dalen. Andere bedrijven die hun merkwaarde fors hebben zien dalen zijn: Douwe Egberts (-41 procent), Arcadis (-400), Rabobank (-22), KLM (-21) en KPN (-15).