
Sligro Food Group heeft serieuze interesse in de drankengroothandel van Heineken. Sligro spreekt van een ‘strategische samenwerking’ met de bierbrouwer.
Sligro en Heineken verwachten op korte termijn een overeenkomst over te sluiten. Als onderdeel van de transactie neemt Sligro de overige onderdelen van de Heineken Drankengroothandel helemaal over. Sligro zal het verwerken, opslaan en leveren van bier- en ciderbestellingen door de horeca voor Heineken uitvoeren. Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor de horecaklanten. Door die activiteiten over te nemen verwacht Sligro de omzet met zo’n 150 miljoen euro op te voeren. De uitzondering hierop is het leveren van tankbier wat Heineken zelf zal blijven doen.
Zie ook: Sligro introduceert interne auditfunctie vanwege meer autonomie op afstand
Bij de activiteiten die Sligro van Heineken wil overnemen, werken circa 370 mensen. De precieze gevolgen voor de werkgelegenheid zijn nog onduidelijk. Vaste medewerkers kunnen hun baan behouden, maar dat geldt mogelijk niet voor bijvoorbeeld uitzendkrachten. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. De werkgelegenheid blijft naar verwachting grotendeels behouden, ook voor extern ingehuurde krachten. Voor beide partijen zorgt de samenwerking voor een vergroting van het klantenbestand. Heineken bezorgt op dit moment op 18.000 locaties en Sligro op 25.000 locaties. Een deel daarvan is al klant bij beide partijen.
Upsell-kansen
CEO Koen Slippens van Sligro noemt het ‘fasntastisch’ dat twee toonaangevende spelers in de foodservice-markt samenwerken. ‘Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.’