
Elke ondernemer heeft baat bij een kwalitatief juiste prognose, het biedt je de meeste houvast voor de beslissingen die je neemt. Met een prognose voorspel je de toekomst van je bedrijf verwachtingen worden concreet gemaakt en geven het verschil aan met de werkelijkheid. Hierdoor kun je tijdig bijsturen, je organisatie in beweging brengen en natuurlijk anticiperen op de invloed van externe factoren. En daarom is een goede prognose ook de x-factor voor je bedrijf: je bereikt er gegarandeerd resultaat mee.
Het resultaat van een goede prognose is snel zichtbaar. Zie het als een weersvoorspelling; je vergelijkt verschillende modellen tot er een paar scenario’s overblijven. Dit doe je ook bij een prognose. Je voorspelt verschillende kengetallen zoals omzet, brutomarge, kosten en bezetting met modellen waaronder de orderlijst, gesloten contracten, aanwezig personeel en gemiddeld verzuim. Uiteindelijk blijven ook hier een aantal scenario’s over. In zowel de weersvoorspelling als met je prognose kun je naarmate de voorspelling dichterbij komt steeds beter voorspellen. En met deze voorspellingen kun je belangrijke keuzes baseren op realistische data: heb je een wintertrui nodig of een korte broek?
Tijdig bijsturen en de juiste keuzes maken
Een goede prognose helpt je om op tijd bij te kunnen sturen. Naar mate je meer weet van de werkelijkheid kun je een beeld vormen van de factoren die invloed hebben op je voorspelling. Zo kun je niet alleen de ongewenste scenario’s voorkomen, maar ook aandacht geven aan de gebieden die juist een positieve invloed hebben op je resultaat. Je kunt je acties beter afstemmen op de verwachtingen en daardoor verbetert je omzet. Je creëert met elkaar een steeds positiever scenario.
Samen in beweging komen
Een prognose brengt ook je medewerkers in beweging. Het geeft je medewerkers een target of doel die realistisch en haalbaar is. Door op de juiste punten veranderingen door te voeren, op basis van je prognose, zien de medewerkers ook het resultaat. Dit geeft de energie om op deze voet door te gaan en samen het doel te overtreffen.
Dreigende stormen kunnen weerstaan
Een prognose is gebaseerd op goed op elkaar afgestemde factoren, zoals de eerder genoemde modellen. Waar je bij een weersvoorspelling extremen zoals een witte kerst of een hittegolf niet kunt beïnvloeden kun je met een prognose op tijd inspringen op ongewenste scenario’s. Maar ook externe factoren spelen een belangrijke rol. Soms is de afwijking niet te beïnvloeden en is de storm niet te voorkomen. Denk aan een economische crisis of een wetgeving die roet in het eten gooit. Dan kun je met een goede prognose voorbereidingen treffen om de storm te kunnen weerstaan.
Rolf Schudde is partner bij Greyt