
Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet te weinig verbetering bij accountantskantoren. Het doorvoeren van veranderingen bij OOB-accountantsorganisaties om de kwaliteit van hun controles te verbeteren, gaat te traag.
De verschillen in verandersnelheid zijn groot. Deloitte, PwC en KPMG hebben een voorsprong op andere OOB-accountantsorganisaties, maar geen van de onderzochte OOB-accountantsorganisaties voldoet aan alle verwachtingen om de accountantscontrole duurzaam te verbeteren. Mazars, BDO, EY, Accon en Baker Tilly Berk blijven achter en hebben onvoldoende resultaten geboekt op het sturen op kwaliteit door het bestuur.
Zie ook: ‘Accountants niet comfortabel om fouten of dilemma’s te bespreken’
Bestuursvoorzitter Dick den Braber van BDO steekt de hand in eigen boezem. ‘De ambitie om te veranderen reikt soms verder dan de organisatie kan realiseren. Wij (h)erkennen dan ook dat wij in 2016 nog niet in staat waren om, binnen een relatief kort tijdsbestek, alle maatregelen met voldoende diepgang te implementeren.’ Voorzitter Ton Tuiniers (Mazars’ is teleurgesteld. ‘Op belangrijke onderdelen zijn de constateringen en conclusies voor ons volg- en herkenbaar. Op enkele punten herkennen we ons minder, of zijn het met de constateringen oneens.’
Zorgelijke kwaliteitsbewaking OOB-accountantsorganisaties
Gerben Everts, bestuurder van de AFM, maakt zich zorgen over de OOB-accountantsorganisaties. ‘De kwaliteitsbewaking binnen accountantsorganisaties blijft zorgelijk en het doorvoeren van de veranderagenda taai. Het is nu van groot belang dat de leiding van accountantsorganisaties doorzettingsvermogen toont, laat zien dat serieuze verbetering van kwaliteit daadwerkelijk mogelijk is binnen het bestaande businessmodel en de capaciteit hiervoor nu echt wordt vrijgemaakt.’ De AFM kan op basis van de onderzoeken passende interventies en maatregelen inzetten die per organisatie