
De linkerhersenhelft is bij finance mensen naar mijn mening overontwikkeld. Soms moet je juist naar het grotere geheel kijken. Alsof een CFO een berg oploopt om te kunnen zien hoe de wereld er van boven uitziet.
Een creatieve finance professional heeft een weinig positieve connotatie. Een flinke portie creativiteit in het gestroomlijnde brein van de financial kan echter geen kwaad volgens Philip de Vroe. In gesprek met cm: heeft The Finance Storyteller een advies voor CFO’s, controllers en andersoortige finance professionals: denk in beelden, niet in cijfers. ‘Financiële mensen worden onderwezen in het deductieve denken. De wetenschappelijke denkmethode in de stijl van Descartes. Als je alleen maar de linkerhelft van je brein gebruikt, wat houdt van analytisch, zie je vaak niet het hele plaatje.’
Zie ook: Marike Bonhof nieuwe CFO Vitens: ‘Ik ben gegrepen door het blauwe goud’
‘Dat zie je meer als je met de rechterhersenhelft denkt,’ vervolgt De Vroe. ‘Dat houdt van plaatjes, muziek, chaos, concepten, van holistisch kijken. De linkerhersenhelft is bij finance mensen naar mijn mening overontwikkeld. Soms moet je juist naar het grotere geheel kijken. Ik heb een financiële achtergrond, ik houd van rekenen in Excel, maar ik houd er ook van om een flipchart te pakken en daarop verbanden uit te spitten.’
De CFO en de berg
Deze omslag vergt veel van de finance professional, die empirisch-analytisch te werk gaat, maar is de financiële Zeitgeist. De Vroe: ‘De eisen aan wat er van een financial controller verwacht wordt, worden hoger. Niet alleen de technische vaardigheden zijn belangrijk, maar ook de communicatieve vaardigheden, de interactie en de reflectie op de rol van finance en de grenzen van wat we met finance kunnen bereiken. Dat van finance professionals wordt verwacht dat ze de ‘taal van de boardroom’ spreken verklaart misschien de groei van opleidingen zoals die tot Certified Management Accountant (CMA), die deze vaardigheid helpen versterken. Het leert mensen om hun perspectief te veranderen – alsof je een berg oploopt om te kunnen zien hoe de wereld er van boven uitziet.’
Vaker met uw kinderen spelen
Sommige financials hebben openbaringen als ze aan het wandelen zijn, anderen als ze met hun kinderen spelen, sommigen als ze in de trein zitten. Tijdens een webinar die ik laatst voor het Institute of Management Accountants hield gaf ruim 31 procent van de deelnemers aan wel eens onder de douche een doorbraak in hun denken te hebben. Opeens is er het inzicht dat ze het ook op een andere manier hadden kunnen oplossen. Als je weet dat je vaak onder de douche dat soort inzichten hebt, ga dan vaker douchen.’
‘Bouw die momenten in om je creativiteit te activeren. Soms is een gesprek met je collega goed, soms even uit het raam staren of een bak koffie halen. Puur om je impasse te doorbreken. De hersenen blijven altijd doorgaan, doorrekenen, doormalen over een bepaald onderwerp. Ook als je je hersenen niet actief om een oplossing vraagt, als je ergens heel vaak mee bezig bent geweest, gaan je hersenen door met zoeken.’