
Een crowdfundbeslissing wordt bijzonder snel genomen. Een crowdfunder heeft hooguit enkele minuten nodig om tot een beslissing te komen. Sommige financierders investeren zelfs in meer dan 50 projecten.
Maar liefst 42 procent van de crowdfundinginvesteerders heeft niet meer dan tien minuten nodig heeft voor zijn of haar investeringsbelissing. De keuze tot crowdfunding is daarmee in veel gevallen snel gemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van Crowdfundmarkt.
Zie ook: Crowdfunding eenvoudiger en professioneler
Beleggers van hogere leeftijd besteden meer tijd aan de analyse van een investeringskans dan jongeren. Ouderen investeren gemiddeld ook meer geld in een crowdfundingproject. 95 procent van de ondervraagden geeft aan geïnvesteerd te hebben in zijn of haar eigen provincie.
Uit het Nationaal Crowdfunding Onderzoek bleek dat het aantal crowdfunders significant is gestegen. In 2013 liet slechts 8 procent van de respondenten weten meer dan vijfmaal te hebben bijgedragen aan crowdfunding-projecten, in 2016 was dit al gestegen naar 23 procent. Zo’n 3 procent investeerde in meer dan 50 projecten. Redenen hiervoor zijn risicobeperking vanuit de projecten, maar tevens de maatschappelijke impact.
Zelfstroom
Justin van der Loo is CFO bij Zelfstroom, een bedrijf dat onder meer zonnepanelen verhuurt en verkoopt aan particulieren. Een kapitaalintensieve tak van sport. Voor de financiering heeft Zelfstroom in de startupfase vooral gebruik gemaakt van crowdfunding. Vorig jaar haalde Van der Loo ruim 6 miljoen euro op. Daarmee was het bedrijf in 2016 naar eigen zeggen de grootste crowdfunder in Nederland. ‘Een goede propositie en track record zijn cruciaal,’ benadrukt Van der Loo. ‘Die propositie moet vooral helder zijn, met een overzienbaar risico en passend bij de doelgroep. Met onze SPV’s, portefeuilles waarbij de zonnestroomsystemen dienen als onderpand voor de leningen, spelen we daarop in.’
Permanente Educatie: Crowdfunding
Het is steeds lastiger om bancair krediet te krijgen en de voorwaarden zijn steeds minder aantrekkelijk. In deze cursus wordt toegelicht wat crowdfunding inhoudt, wat u ermee kunt doen en hoe u kunt beoordelen of crowdfunding bij uw onderneming past. Daarnaast wordt in een stappenplan aandacht besteed aan het traject naar de financieringsvorm. Vervolgens wordt aangegeven hoe kan worden beoordeeld of het proces haalbaar is, worden tips gegeven bij het schrijven van een crowdfundingplan en de belangrijkste crowdfundingplatforms behandeld.