
Supply chain professionals en financiële professionals zijn van nature niet gewend om samen optimalisatie trajecten te starten. De optimalisatie van Supply Chain Finance kan nog hulp gebruiken.
Michiel Steeman is lector SCF bij Hogeschool Windesheim en ziet een belangrijke ontwikkeling op het gebied van supply chain management. ‘De financiële stromen door de keten en de aansturing hiervan worden steeds belangrijker. Bij het optimaliseren van de keten moet je geïntegreerd kijken naar zowel de fysieke als de financiële stromen. Door te kijken naar beide disciplines kunnen financiële en logistieke kosten en risico’s verminderd worden, zowel binnen een bedrijf als in de keten,’ geeft Steeman aan op de website van BLMC.
Zie ook: Supply chain finance: oplossingen voor corporates
Volgens de lector zijn supply chain professionals en financiële professionals van nature niet gewend om samen optimalisatie trajecten te starten. Supply chain professionals moeten inzicht krijgen in finance, financiële professionals daarentegen in wat er op supply chain, logistiek, inkoop en operations gebied mogelijk is. Steeman: ‘Tussen de beide werelden moet een brug geslagen worden, het werken in silo’s is verleden tijd.’
Win-win als leverancier
Tot nu toe bieden bedrijven SCF vaak alleen aan hun grootste leveranciers aan. PwC-expert Danny Siemes: ‘Regelmatig zijn dat minder dan honderd leveranciers, terwijl die bedrijven vaak duizenden leveranciers hebben. De reden hiervoor is dat ze SCF tot nu toe alleen de moeite vinden bij strategische en grote leveranciers waarvan ze regelmatig een factuur ontvangen. Het zou mooi zijn als dit verandert, want SCF levert echt een win-winsituatie op voor zowel koper als leverancier.’
Reverse factoring
De meest voorkomende vorm van supply chain finance is reverse factoring. Reverse factoring is een betalingsconstructie die werkt op basis van een betaalgarantie en voor een leverancier versnelde betaling en voorfinanciering door een financiële instelling mogelijk maakt. Die financiële instelling wordt tegen een vergoeding zelf pas later betaald door de afnemer.
Het risico op wanbetaling is echter laag, doordat de constructie gebaseerd is op de hoge kredietwaardigheid van sterke afnemers. Het is een vorm van post-shipment financiering, dat wil zeggen: financiering nadat levering plaatsvindt.