
Met een consultant kunt u specialistische kennis in huis halen. De toegevoegde waarde kan wonderen doen voor uw procesoptimalisatie. ‘Een consultant kan niet alle problemen van het bedrijf oplossen, maar zal altijd processen verbeteren.’
Het aantal zelfstandigen stijgt en in 2017 bedraagt het aantal zzp-ers in Nederland meer dan een miljoen. Daaronder ook steeds meer ervaren consultants. Van origine vindt men binnen de consultancy business veel verschillende bedrijven gespecialiseerd in auditing, management, strategie, industrie-specifiek etc. ‘Daarnaast heb je een groeiende groep onafhankelijke consultants die bedrijven de mogelijkheid geven om snel en kosteneffectief specialistische vaardigheden in huis te halen’, zegt Lennart Zanders, manager business development Benelux bij Comatch.
Zie ook: Nieuwe Kwantum-topman combineert functies: ‘Je wilt niet dat processen intern worden vertraagd’
‘Deze onafhankelijke consultants kunnen vaak – afhankelijk van hun achtergrond – dezelfde klussen doen als grote adviesbureaus.’ Voorbereidend werk voor audits en change management opdrachten zijn slechts enkele voorbeelden waarbij onafhankelijke consultants steeds vaker de voorkeur krijgen. ‘Digitale platformen zoals comatch maken het steeds makkelijker voor bedrijven om de juiste consultants voor hun project te vinden, en voor consultants om uitdagende opdrachten te vinden.’
Bij het inhuren van een consultant is het de moeite waard om de samenwerking zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Zanders heeft vijf tips, inclusief de ervaring van consultants.
1. Zorg voor een werkplek – Een consultant hoort niet in de kelder
Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat een goede werkruimte nodig is zodat de consultant effectief kan werken. Het is natuurlijk niet noodzakelijk dat ze het mooiste kantoor van het gebouw krijgen, maar realiseer dat een fijne werkplek zorgt voor een beter werk.
‘Ik heb eens een project uitgevoerd voor een DAX-genoteerd bedrijf. Daar werden we hartje zomer in een wifi-loze kelder naast de kopieermachine gezet. Zonder internet kan ik natuurlijk niet werken, maar daglicht en rust zijn haast net zo belangrijk…’
2. Sta open voor de aanpak
Door hun ervaring in een breed scala aan disciplines en industrieën hebben consultants een reeks beproefde benaderingen ontwikkeld waardoor ze resultaat kunnen leveren. Voor klanten is het belangrijk om open te staan om controle uit handen te geven en de expertise van consultants te benutten. Geef de consultant wat ruimte en tijd.
‘Ik had een klant die echt geïnteresseerd was in het verbeteren van dingen. Hij organiseerde vergaderingen met de kritisch denkende medewerkers met out-of-the-box ideeën. Hij was niet een persoon die alles mooier maakte dan het was en stond open voor alle input. Dit was zeer heel prettig werken, helaas vind je deze sfeer lang niet altijd.’
3. Blijf realistisch
Er zijn klanten die verwachten dat consultants tovenaars zijn – wellicht verrassend, maar dat zijn ze niet. Verwachtingen van de klant houden een rechtstreeks verband met het niveau van tevredenheid over het werk van de consultant. Een consultant kan niet alle problemen van het bedrijf oplossen, maar zal altijd processen verbeteren (mits er realistische doelstellingen zijn).
Vergeet niet: de klant zal de eerste zijn met wie de consultant de verwachtingen doorneemt.
‘Een groot chemiebedrijf vroeg me een strategische analyse te ontwikkelen. Helaas is de samenwerking niet doorgegaan wegens twee zaken: ten eerste was de opdracht enorm omvangrijk en haast onuitvoerbaar. Ten tweede wilden ze acht keer minder betalen dan het bedrag waar ik naar vroeg. Met het geld dat zij boden, kon ik zelfs niet eens de benodigde data betalen die ik nodig had voor de analyse.’
4. Feedback is zeer belangrijk – Een consultant weet niet alles
Veel en eerlijke communicatie zal de toewijding en kwaliteit van geleverd werk van de consultant alleen maar verbeteren. Als klant moet je de consultant laten weten waar je tevreden mee bent en wat ze kunnen verbeteren, meteen vanaf het begin al. Regelmatige business reviews zorgen voor een goed overzicht over welke vooruitgang is geboekt en de uitdagingen die er nog zijn voor de consultant.
‘Veel klanten lijken te denken dat wanneer ze een consultant hebben alles automatisch zal draaien. Echter is feedback zeer belangrijrijk op schema te blijven en kwaliteit te leveren. Het recept voor een succesvol project bestaat uit duidelijke doelstellingen en een reëel plan. Zonder feedback is een planning lastig te volgen.’
5. Maak persoonlijke verbindingen
Persoonlijke verbindingen en vertrouwen zijn belangrijk voor oprechte klant-consultant relaties. Hierdoor zal de professionele samenwerking beter verlopen en zal de consultant de resultaten van het bedrijf hoge prioriteit
geven. Het juiste intermediair kan dat proces op gang helpen door de juiste persoonlijkheden bij elkaar te brengen.
‘Ik was werkzaam op een project voor een groot uitgevershuis waar het management geregeld van de 14e verdieping naar de eerste verdieping kwamen om naast de consultants te werken en samen koffie te drinken. We leerden elkaar kennen en binnen de kortste tijd hebben we de beste resultaten behaald.’
Eerder verscheen het eerste deel 5 tips om een consultant optimaal bij uw bedrijf te laten presteren over onder andere voorwaarden, een proactieve houding en duidelijkheid.