
Fietsfabriek Accell Group kampt met een forse tegenvaller in de eerste helft van het jaar. Het Friese maakte bijna een kwart minder winst door een tegenvallende fietsenmarkt, extra kosten voor de nieuwe strategie en een eenmalige belastingtegenvaller in Noord-Amerika.
Accell meldt een nettowinst van 26,3 miljoen euro over de eerste zes maanden van het jaar. Dat is ongeveer 23 procent minder dan een jaar eerder. Interim-CEO en CFO Hielke Sybesma wijt de domper aan een gebrekkige fietsenmarkt. ‘De verkoop van reguliere fietsen bleef in verschillende landen achter bij de verwachting.’
Zie ook: Grootste fietsenbedrijf ter wereld niet meer mogelijk: Accell wijst voorstel Pon definitief af
Het moederbedrijf van onder meer Sparta, Batavus en Koga moest daarnaast ongeveer 5 miljoen euro investeren in de verbetering van webwinkel en kregen de Friezen te maken met een eenmalige belastingtegenvaller van 3,8 miljoen euro in Noord-Amerika.
Accell Group: afhankelijk van e-bikes
E-bikes bleken de redding van Accell Group, alsmede onderdelen voor elektrische fietsen. Met name in Duitsland zijn de elektrische mountainbikes populair. Daardoor steeg de omzet licht naar 634 miljoen euro. Reguliere fietsen verkopen daarentegen steeds minder goed.