
Bestuurders moeten zelf grip krijgen op nut en noodzaak van al die potentiële veranderingen in hun organisatie door digitalisering. Digitale daadkracht ontbreek momenteel.
Digitalisering is niet voldoende doorgedrongen in de bestuurskamer. Dat stellen professioneel Lizzy Doorewaard en Jeannine Peek, directeur van Dell en voorzitter van ICT Nederland in een uitzending van Governance TV. Gerard van Vliet van de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD) wil zich op de core van de ontwikkelingen richten. ‘Het is zaak om het onderwerp te ontdoen van alle hype-effecten. Er is nu sprake van een gigantische spraakverwarring. Bestuurders moeten zelf grip krijgen op nut en noodzaak van al die potentiële veranderingen in hun organisatie. Pas dan kun je succesvolle veranderingen realiseren.’
Zie ook: Digitalisering zorgt voor verdere transitie risicolandschap van aansprakelijkheid
Lizzy Doorewaard, commissaris/toezichthouder bij organisaties als de NPO en Staatsbosbeheer, adviseert de (financieel) bestuurder om actief te werken aan digitale daadkracht. ‘Alleen een vragenlijstje is niet voldoende, je moet het aan den lijve meemaken.’
Leverancier als partner
Peek vindt dat de ICT-industrie zelf een actieve rol kan vervullen in het begeleiden van bestuurders op grip te krijgen op de digitale ontwikkelingen en de digitale daadkracht te vergroten. ‘ICT-bedrijven moeten zich als partners opstellen en niet als leverancier.’