
Bij integrated reporting gaat het om meer dan het vastleggen van de financiële cijfers. De roep om meer kwalitatieve informatie zorgt ervoor dat bedrijven zich ook steeds meer verantwoorden over andere zaken, zoals sociale, milieu- en duurzaamheidsaspecten. Er zijn echter groeistuipen. ExecutiveFinance biedt 5 stappen voor een continu verbeterproces.
‘Als Randstad vinden we het raamwerk van integrated reporting een goed instrument om onze maatschappelijke relevantie in een brede context neer te zetten,’ zegt Robert Jan van de Kraats, CFO Randstad. ‘Helaas is het rendement op de investering volgens mij tot nu toe veel lager dan men denkt. In analistencalls gaat het tot nu toe alleen over de financiële stand van zaken, dan meer holistisch over het toekomstbeeld en de gedragenheid van ons businessmodel op de lange termijn. Ik ben daarom tot nu toe een realist. We hebben in integrated reporting op zijn zachtst gezegd nog een lange weg te gaan.’
Zie ook: Integrated reporting bij groeiend aantal bedrijven
‘Het besef begint te komen dat fundamenteel betere verslaggeving en een meer vruchtbare dialoog met stakeholders echt gaat over andere sturing van de organisatie, op basis van geïntegreerde managementinformatie,’ zegt PwC’er Robert van der Laan. De voordelen van integrated reporting zijn volgens zijn collega Linda Midgley al in een vroeg stadium te merken. ‘Iedere stap voegt iets specifieks toe. De roadmap helpt organisaties aan nieuwe inzichten en bepaalde zaken in samenhang te zien.’
5 stappen voor een continu verbeterproces van integrated reporting
1. Kijk naar de buitenwereld en ga in gesprek met uw stakeholders
2. Bepaal welke waarde u wilt creëren voor uw belangrijkste stakeholders en pas uw strategie hier op aan
3. Breng interne processen in lijn met uw strategie
4. Ontwikkel geïntegreerde sturingsinformatie
5. Integreer uw verslaglegging voor een betere dialoog met uw investeerders
Groeipijnen integrated reporting
Steeds meer bedrijven brengen integrated reports uit en deze rapportages zijn ook van steeds hogere kwaliteit, zo blijkt uit onderzoek. Toch blijken veel bedrijven moeite te hebben met rapporteren binnen de richtlijnen van Integrated Reporting. Bedrijven die hoog scoren in het onderzoek geven wel aan profijt te hebben gehad van de stappen die ze hebben gezet.
Big data-revolutie
Jacques de Swart, hoogleraar Toegepaste Wiskunde, ziet een belangrijke rol weggelegd voor big data in integrated reporting. ‘Zorg voor een variëteit aan zowel interne als externe data. Dat is de basis voor integrated reporting waarbij je gegevens uit meerdere vakgebieden meeneemt zoals sales, HR, strategisch management en dergelijke.’