
Ondernemers schuiven hun langetermijnstrategie op de lange baan. Zij worden gehinderd door tijdgebrek. Innovatie lijdt hier tevens onder.
Tijdgebrek belemmert de constructie van een langetermijnstrategie. Slechts 20 procent heeft een langetermijnstrategie voor de komende één tot drie jaar. Maar liefst 60 procent zou meer tijd aan innovatie willen besteden. Dit blijkt uit onderzoek van De Amersfoortse. De verzekeraar heeft zo’n 1.000 ondernemers gevraagd naar hun grootste ondernemersdilemma’s.
Zie ook: Integriteit en stress: de feiten
Tijdgebrek blijkt het grootste structurele probleem onder ondernemers. Hierdoor verliezen zij de focus op de groei van het bedrijf én hun eigen fysieke gesteldheid.
Top 5 dilemma’s waar ondernemers mee kampen
1. Structureel tijd inplannen of ik ben te druk met de dagelijkse gang van zaken
2. Focus op bestaande of nieuwe klanten
3. Tijd vrij maken om te sporten of alleen als ik tijd over heb
4. Ik luister naar mijn lichaam als ik moe ben of ik ga door tot het werk af is
5. Lange termijn of ik leef met de dag
‘Ondernemers plegen roofbouw op lichaam en geest’
Frank Romijn, directeur AOV bij De Amersfoortse, signaleert de nadelige gevolgen. ‘Ondernemers vinden het niet erg om veel werk te verzetten en lange dagen te maken. Maar dat is ook hun valkuil. Ze negeren fysieke en mentale signalen die aangeven dat ze roofbouw plegen op lichaam en geest. Vaak wordt pas te laat aan de bel getrokken.’
Groeikansen innovatie
Innovatie is essentieel als component van een langetermijnstrategie. Uit onderzoek van A.T. Kearney bleek dat 60 procent van de geïnterviewde executives gelooft dat door digitalisering, Internet of Things, Artifical Intelligence en andere disruptieve innovaties, 20 procent van hun inkomsten op het spel staat als ze hun werkwijze ten opzichte van innovatie niet aanpassen. Naast de groeikansen die innovatie zou moeten opleveren is het op orde hebben van innovatiemanagement kennelijk ook van groot belang om huidige concurrentieposities te handhaven.