
Digitale en andere technologieën kunnen CFO’s helpen met een digitale onderneming creëren en focussen op waarde. Joris van Malderen, Managing director, Accenture Consulting, Finance & Enterprise Performance, heeft 5 tips om de financieel directeur te helpen in de transitie naar waardeoriëntatie.
1. Een nieuwe mindset
‘Waardegerichte CFO’s bekijken de wereld door een andere bril. Zij zien zichzelf als waardearchitecten. Zij verschuiven hun primaire focus door te helpen met de groei van de business. Ze signaleren nieuwe kansen en ontketenen potentieel. Zij kunnen omgaan met het ongenoegen van een minder-dan-perfecte, naar de toekomst gerichte visie.’
2. Omarm nieuwe technologieën
‘Digitale en andere technologieën kunnen CFO’s helpen met een digitale onderneming creëren en focussen op waarde. De technologieën bevrijden finance professionals en daardoor kunnen ze meer interessant en impactful werk doen. Dagen gaan voorbij met het verzamelen van data, het monitoren van spreadsheets en verslagen voorbereiden. Ze worden vervangen door meer analytische en strategische activiteiten.’
3. Herconfigureer de finance afdeling om waarde te creëren
‘In onze ervaring kan tot 80 procent van de traditionele finance services gebracht worden via crossfunctionele en geïntegreerde teams die gefocust zijn op een end-to-end proces. Twee voorbeelden zijn control centers die processen stroomlijnen en consolideren om responsive, kosteneffectieve diensten en value-based servicemodellen bieden. Deze kunnen geavanceerde digitale en analytics-capaciteiten gebruiken om nieuwe bronnen van potentiële waarde tonen.
4. Herdenk de talentstrategie
‘CFO’s moeten nieuw gedrag, vaardigheden en competenties ontwikkelen in hun organisaties. Het talentprofiel zal uitgebreid moeten worden naar inzichtelijkheid, analytische redenering, risicobewustzijn, tolerantie van dubbelzinnigheid en beslissingsvermogen. Bredere kennis van business zal helpen bij het begrijpen van de implicaties van financiële analyses.’
5. Adopt nieuwe maatregelen van ‘succes’
‘Uitgebreide prestatiemaatregelen moeten toekomstige waarde bevatten. Maatregelen moeten ook de bredere bedrijfskennis en inzichten omvatten. Met een waardeoriëntatie zouden CFO’s en hun business peers ‘metrics veel meer afgestemd zijn, waardoor kansen voor CFO’s hun rol als zakelijke medewerker kunnen verbeteren.’