
Financieel talent aantrekken en behouden is een van de grootste uitdagingen van de financieel directeur. Hoe zorgt de CFO ervoor dat zijn of haar organisatie the place to work is voor werknemers?
Acht van de tien hr-professionals in de financiële sector stellen dat de branche een imagoprobleem heeft. Maar liefst twee op de drie geeft aan moeite te hebben met het invullen van vacatures. Dat blijkt uit een onderzoek dat FBD Bankmensen liet uitvoeren onder meer dan honderd hr-professionals in het bank- en verzekeringswezen.
Zie ook: Waarom blijven werkgevers naar finance professionals met traditionele skills zoeken?
7 tips om het imago van financiële instellingen te verbeteren
1. ERKEN DE WERKNEMERSMARKT
De ambassadeursfunctie van de afdeling personeelszaken mag niet onderschat worden. Hr-medewerkers moeten ook beseffen dat het aanbod finance professionals schaars is. Dit vereist een andere benadering dan bij een overvloed aan financials.
2. ZET IN OP EMPLOYER BRANDING
Door middel van employer branding koppel je nieuwe werknemers aan je bedrijf en verhoog je het engagement bij uw huidige medewerkers, doordat u uw bedrijf als aantrekkelijke werkgever op de kaart zet.
3. LAAT WERKNEMERS AMBASSADEURS WORDEN
Het imagoprobleem van de financiële sector zorgt er namelijk voor dat 95 procent van de ondervraagde hr-professionals aangeeft een werknemer te zoeken die bijdraagt aan een positief imago van het bedrijf. Ga op zoek naar de missie van uw organisatie, teken die op en laat die doorvertellen.
4. MAAK GEEN LOZE BELOFTES
Romantiseer het bestaan bij een financiële instelling niet. Verwachtingen moeten worden geschept die niet stroken met de realiteit of dat er een rooskleurig beeld geschetst kan worden dat geen recht doet aan de werkelijkheid.
5. VRAAG NAAR FEEDBACK EN LUISTER ER VERVOLGENS NAAR
Managers negeren vaak interne kritiek. Zij blijven uitleggen wat zij willen en reageren geïrriteerd wanneer mensen het dan nog steeds niet snappen. Dit zorgt voor een organisatie waarin steeds minder openlijke kritiek doorklinkt.
6. ZET IN OP VERNIEUWING EN LEER VAN FINTECH
Negen van de tien ondervraagde hr-medewerkers geven aan dat financiële instellingen nu moeten inzetten op innovatie. Door mee te bewegen met maatschappelijke ontwikkelingen, wordt een financiële instelling een aantrekkelijkere werkgever. Geen overbodige luxe in deze tijd.
7. KIES VOOR MENSEN, BEGELEID ZE EN BIED ZE PERSPECTIEF
Werkgevers die niet investeren in opleidingen, lopen het risico dat de meest ambitieuze en kundige medewerkers weglopen omdat er elders wel in hen geïnvesteerd wordt.