
Integriteit van data bij self-service reporting is allerminst een zekerheid. Veel finance professionals maken zich zorgen over de interne controles tijdens de verslagperiode.
Als CFO’s de sleutels van de datakamer doorsturen naar een groter aantal gebruikers, moet de integriteit van de informatie – zowel binnen het systeem als bij de gebruikers – worden verzekerd. Het waarborgen van de vereiste integriteit is allerminst een zekerheid, blijkt uit onderzoek van Workday. 55 procent van de respondenten is bezorgd over de vraag of hun interne controles tijdens de verslagperiode werken, waardoor ernstige vragen worden gesteld over de integriteit van de gegevens die al worden verspreid. 46 procent maakt zich zorgen over onverwachte fouten in een spreadsheet en 40 procent gelooft niet dat hun gegevens altijd betrouwbaar en accuraat zijn.
Zie ook: ‘Integrated reporting heeft nog een lange weg te gaan’
Financieel leidinggevenden moeten goed bedenken hoe flexibel hun rapportageproces is, omdat de beperkingen van een stijve rapportagestructuur alleen door meer gebruikers in het proces zullen worden gecompenseerd. Uit de enquête bleek dat 60 procent van de respondenten te veel tijd besteden aan het opschonen en veranderen van gegevens, en 54 procent besteedt te veel tijd aan gefragmenteerde systemen die gegevens uit meerdere bronnen vereisen.
Slechts 46 procent van de respondenten zei dat ze gemakkelijk de veranderingen in informatiebehoeften zouden kunnen aanpassen en hooguit 34 procent zei dat ze veranderingen zouden kunnen aanbrengen zonder afhankelijk te zijn van IT. Als er gaten in rapportages opduiken, vult 69 procent van CFO’s ze met spreadsheets.
Self-service reporting moet werklast terugdringen
Naarmate de financiële rapportagelast toeneemt, zoeken CFO’s oplossingen om zichzelf een ademruimte te geven. Hoewel rentmeesterschap de hoeksteen van de CFO-rol is, moeten ze ook tijd vinden om strategische adviseurs, zakenpartners en technologie-evangelisten te zijn. In hun zoektocht naar het terugdringen van werklast moet het geen verrassing zijn dat senior financieel leidinggevenden in de komende drie jaar het inschakelen van self-service reporting als een van hun topprioriteiten zien.
Selfservice reporting verspreidt de werklast door personen te bemiddelen om de besluitvorming te ondersteunen. Het stelt een groter aantal gebruikers in staat om gegevens te vragen en de informatie en rapporten te produceren die ze nodig hebben, wanneer ze dat nodig hebben.